ניסיון משנת 2991
הגשה מוצלחת של אלפי תלמידים לקבלת רישיון על משאית
לימוד עם חיוך, סבלנות, אמינות ומקצוענות
לימוד לרישיון 1C למשאית עד 21 טון

למה נהגים עם רישיון לרכב פרטי חייבים לעבור תהליך מלא כדי להוציא רישיון נהיגה למשאית C1?

שיתוף:
רישיון למשאית עם רישיון לרכב פרטי

יש לכם רישיון נהיגה על רכב פרטי ואתם חושבים להוציא רישיון נהיגה למשאית C1? אפילו אם יש לכם עשרות שנות ניסיון מאחורי ההגה והאוטו הוא הבית השני שלכם, כדי להוציא רישיון נהיגה למשאית C1 תצטרכו לעבור את כל התהליך: בדיקת ראייה, מבחן תאוריה למשאית, טסט על משאית… ההנחה היחידה שתקבלו היא שתהיו חייבים לעבור מינימום 20 שיעורי נהיגה על משאית במקום מינימום 32 שיעורים כמו אלו שאין להם רישיון לרכב פרטי. 

כשאני מציג את המצב הזה לאנשים עם רישיון לרכב פרטי שרוצים להוציא רישיון למשאית, הרבה מהם שואלים אותי: "למה אני צריך להתחיל הכול מהתחלה כדי להוציא רישיון נהיגה למשאית עד 12 טון (רישיון C1)? אני כבר נוהג עשרים שנה!".

האמת, זאת שאלה מעולה – והתשובה אליה היא גם הזדמנות להסביר מה כל כך שונה בנהיגה על משאית.

אז כן, תהליך של הוצאת רישיון נהיגה למשאית יכול להיות השקעה משמעותית בזמן וכסף. למה צריך את זה? תתפלאו, אבל זה לא בגלל בירוקרטיה. טוב, בעיקר לא בגלל הבירוקרטיה. האמת היא שזה בגלל שנהיגה על משאית היא עולם אחר לגמרי מנהיגה על רכב פרטי. זה לא הרבה יותר מורכב, אבל בהחלט שונה. וזה דורש קצת למידה והסתגלות. 

אז הנה כמה סיבות שבגללן חשוב שבעלי רישיון נהיגה לרכב פרטי יעברו תהליך מלא של לימוד לפני שיקבלו רישיון נהיגה C1.

בדיקת ראיה לרשיון נהיגה C1: דרישות שונות מלרכב פרטי

אולי אתם כבר לא זוכרים, אבל כדי להוציא רישיון נהיגה לרכב פרטי היה עליכם לעבור בדיקת ראיה, ולהיות עם שדה ראיה של לפחות 120 מעלות. גם אם עברתם בדיקת ראיה כשהוצאתם רישיון נהיגה לרכב פרטי, לרישיון נהיגה למשאית C1 הדרישות שונות. כדי לקבל רישיון נהיגה C1 צריך שדה ראיה רחב יותר, של לפחות 140 מעלות וחדות ראיה של 6/12 בשתי העיניים. זו לא סתם דרישה – כשנוהגים על משאית, חייבים להיות מסוגלים לשלוט על המרחב עם הראיה שלכם – והדרישות יותר מחמירות מאשר אלו של רישיון לרכב פרטי.

מבחן תאוריה למשאית: שאלות שונות לכלי רכב שונה

עוד דרישה לנהגים עם רישיון לרכב פרטי שרוצים להוציא רישיון למשאית C1 היא לעבור שוב את מבחן התאוריה למשאית. למה? יש שתי סיבות שאני יכול לחשוב עליהן.

הסיבה הראשונה היא שלמשאית C1 ישנם חוקים ספציפיים שחייבים להכיר, ומבחן התאוריה למשאית בוחן עליהם. למשל: מה עושים כשנורת האוריאה מהבהבת? או איך בודקים את תקינות הבלמים הידראוליים? נהג רכב פרטי לרוב לא נתקל במושגים האלה – ולכן צריך ללמוד אותם, ולהוכיח בקיאות בהם במבחן התאוריה למשאית.

הסיבה השניה שאני יכול לחשוב עליה שבגללה בעל רישיון רכב פרטי שרוצה להוציא רישיון C1 צריך לעשות שוב מבחן תאוריה היא כי נהיגה על משאית היא אחריות הרבה יותר גדולה מאשר נהיגה על רכב פרטי. משאית היא כלי גדול וכבד יותר, וכל תאונה (חלילה) עשויה לגרום הרבה יותר נזק לרכוש וחיי אדם. לכן אפילו אם בעל רישיון לרכב פרטי כבר עבר את מבחן התאוריה – שיבוא ויוכיח שוב שהוא בקיא בחוקי התנועה לפני שהוא עולה על כלי רכב כמו משאית במשקל 12 טון. 

אגב, בין שתי הסיבות אני מאמין שזו האחרונה היא זו המשמעותית יותר. ובאמת במבחן של תאוריה למשאית רק שאלות ספורות מתמקדות ספציפית במשאית – רוב השאלות זהות לאלו שיש במבחן תאוריה לרכב פרטי, ובוחנות על חוקי תנועה, תמרורים, וכו'.

ולמה חייבים לעשות לפחות 20 שיעורי נהיגה על משאית?

הגענו לנקודה הכי שנויה במחלוקת. בדיקת ראיה? בסדר. ללמוד ולעשות מבחן תאוריה למשאית? נתאמץ ונעבור… אבל למה צריך לפחות 20 שיעורי נהיגה על משאית? ניסיון של שנים על הכביש לא מספיק טוב? ובכן… הוא בהחלט עוזר, אבל הוא לא מספיק. זאת מכיוון שמשאית היא כלי רכב שמאוד שונה מרכב פרטי. והמטרה של לפחות 20 שיעורי הנהיגה למשאית היא לעזור לתלמיד להכיר את הרכב, ולהתרגל אליו. 

באיזה אופנים משאית שונה מרכב פרטי? הנה כמה דוגמאות: 

  • התנהגות אחרת על הכביש: מלבד הגודל והמשקל, ישנם שינויים משמעותיים בין משאית לרכב פרטי בהקשר של האופן שבו כלי הרכב מתנהג על הכביש. זאת עקב שינויים מבניים משמעותיים בין השניים. למשל במשאית הגלגלים נמצאים מתחת לנהג ולא מלפניו, מרכז הכובד גבוה יותר, ויש יותר הילוכים. כל השינויים האלו מביאים להתנהגות שונה מזו המוכרת מרכב פרטי (בעיקר בפניות) – וחייבים להתנסות ולהתרגל אליהם כדי לנהוג בביטחה. 
  • שימוש נרחב יותר במראות: ברכב פרטי, השימוש במראות הוא חשוב. במשאית, השימוש בהן הוא קריטי. חייבים להשתמש בהן כל הזמן, בכל פניה וכל עיקול.  בלי בדיקה יסודית של המראות, קל מאוד לעלות על מדרכה, לפגוע ברכב חונה או להסתבך בסיבוב.  הראייה הישירה מוגבלת – והמראות הן החושים שלכם.
  • דרישות שונות של תחזוקת הרכב: במשאית ישנן מספר מערכות שלא קיימות ברכב פרטי שחשוב להכירן ולתחזק אותן. למשל האם שמעתם פעם על מערכת האוריאה שקיימת במשאיות? אוריאה הוא חומר שמפחית את זיהום האוויר. במשאית יש לו מיכל נפרד ושעון נפרד, ואם מתעלמים ממנו – המשאית פשוט לא תיסע. חשוב להכיר את המערכת הזו (ועוד מספר אחרות), להבין את החשיבות שלהן לפעולת המשאית ולדעת לתחזק אותן.

לסיכום: גם נהג ותיק ברכב פרטי צריך ללמוד מחדש כדי לקבל רישיון נהיגה למשאית C1

רישיון נהיגה למשאית עד 12 טון דורש מיומנויות אחרות, ראייה אחרת, ידע אחר. ולכן – גם אם אתם נוהגים שנים – אתם חייבים ללמוד תאוריה למשאית, להתרגל לרכב בשיעורי נהיגה, ולעבור טסט. 

מתלבטים איך לעשות את זה? דברו איתי. מזה עשרות שנים שאני עוזר לבעלי רישיון לרכב פרטי להוציא רישיון נהיגה C1. אני עושה את זה ברגישות, תוך התחשבות בניסיון שלהם, ובאופן שרותם את הידע שהם מביאים כבסיס ללמידה יעילה. 

והחלק הכי טוב – אחרי שאותם נהגים מוציאים רישיון C1, לא רק שהם יכולים לנהוג על משאית עד 12 טון, גם הנהיגה שלהם על רכב פרטי משתפרת, הם הופכים לנהגים זהירים ומדויקים יותר. 

 

————

כתבת בלוג 114

שיתוף:
מאמרים נוספים:

אהלן! כדי להתחיל בהתכתבות ווטסאפ השאירו פרטים:

כמה שאלות קטנות ונתחיל

הצטרפות לרשימת מחפשי העבודה

אנו מסייעים בחיפוש עבודה לנהגי משאית.
כל שעליך לעשות:
1. להעביר אלינו את הפרטים
2. להגדיר את היקף המשרה אותה אתה מחפש
3. להגדיר אזור

דילוג לתוכן