הטסט הוא רגע השיא בתהליך הוצאת רישיון נהיגה למשאית. התלמידים שבאו אלי ללמוד נהיגה על משאית השקיעו שעות ארוכות בלימודים, בשיעורים, בתרגול ובהכנות – והנה הגיע הרגע להוכיח שהם מוכנים ולקבל את הרישיון C1 שהם עבדו כל כך קשה בשבילו.
רגע לפני שאתם עולים על המשאית ונכנסים לטסט, חשוב שתדעו על כמה טעויות נפוצות שעלולות לפגוע בסיכוי שלכם לעבור. נעבור עליהן בשורות הבאות כדי שתוכלו לזהות אותן, להתגבר עליהן ולהגדיל את הסיכויים שלהם לעבור את הטסט על משאית ולקבל רישיון נהיגה C1 על משאית עד 12 טון.
טעות ראשונה לפני טסט על משאית: לא לנוח טוב יום לפני הטסט על משאית
מנוחה ושינה אלו המפתחות להצלחה – לא רק בטסט אלא בכל דבר בחיים. שינה נותנת לנו כוח ואנרגיה, מגבירה את הריכוז ואת תחושת הביטחון העצמי שלנו. מהצד השני, כשאנחנו לא ישנים מספיק, הריכוז שלנו יורד, אנחנו נהיים עצבניים, ופשוט לא מתפקדים במיטבנו.
ולכן, ביום שלפני הטסט על משאית, הקפידו לנוח טוב, ולישון לפחות 7-8 שעות טובות. אל תתפתו לצאת לחגיגות או להישאר ערים עד מאוחר. יהיה לכם מספיק זמן לחגוג אחרי שתעברו את הטסט על המשאית.
טעות שניה לפני טסט על משאית: להתכונן עד הרגע האחרון
אני מבין, זה מפתה. אתם רוצים להיות בטוחים שאתם זוכרים הכל, בקיאים בכל חוקי התנועה, ומוכנים לכל תרחיש אפשרי. אבל האמת היא שאם הגעתם לשלב שבו מורה הנהיגה למשאית מגיש אתכם לטסט, כנראה שאתם מוכנים.
אז איך עושים את זה נכון? איך מתכוננים מספיק אבל לא יותר מדי? ביום שלפני הטסט אפשר לעבור בקטנה על החומר ואפילו לעשות שיעור נהיגה על משאית כדי לחזק את הביטחון… אבל אל תגזימו. תשקיעו את רוב הזמן לנוח, לנקות את הראש ולמלא את המצברים. הלחץ של "ללמוד עד הרגע האחרון" רק יעמיס עליכם ולא יועיל.
טעות שלישית לפני טסט על משאית: לפחד מהבוחן
הרבה תלמידי נהיגה על משאית שלי מפתחים פחד אמיתי מהבוחן. הם חוששים מפניו, לפעמים אפילו נכנסים לסרטים ממנו, ממה הוא יגיד, יחשוב, יעשה…
אני יכול להבין. הבוחן בטסט על משאית הוא האדם שמייצג בעיני הרבה תלמידים את "הצד השני". זה שלכאורה בא להכשיל אותם, או שעומד בדרך שלהם לקבל רישיון נהיגה על משאית. אבל זה לא נכון.
אני משתדל לגרום לתלמידי הנהיגה על משאית שלי להבין שהבוחן הוא לא אויב. הוא לא שם כדי להכשיל אף אחד אלא כדי לוודא שכל מי שמקבל רישיון נהיגה C1 למשאית הוא נהג מוכן ובטיחותי לאפשר לו לנהוג על משאית.
למעשה, אני מכיר את רוב הבוחנים בטסטים על משאית באזור תל אביב וגוש דן. אני יכול לומר בביטחון שרובם אנשים נחמדים מאוד. אם אתם לא עוברים את הטסט זה לא אישי שלהם נגדכם– זה רק אומר שאתם צריכים עוד קצת תרגול. הבוחנים רוצים שתצליחו, כל עוד זה נעשה בצורה בטוחה ואחראית.
טעות רביעית לפני טסט על משאית: להתייאש אם לא עברתם טסט ראשון
לא כל אחד עובר טסט על משאית בפעם הראשונה – וזה לגמרי בסדר! אני תמיד אומר לתלמידים שלי: טסט הוא לא מבחן שמודד את הערך שלכם כבני אדם. אם לא עברתם, תמשיכו ללמוד, קחו עוד שיעורי נהיגה על משאית, תרגלו יותר, ותתמקדו בנקודות שדורשות שיפור.
למעשה, חלק מהנהגים הכי טובים שעזרתי להם להוציא רישיון נהיגה C1 עברו טסט על משאית רק אחרי הניסיון השלישי או הרביעי, ואפילו חמישי. בסוף, זה לא משנה כמה פעמים ניגשתם – מה שחשוב הוא שבסופו של דבר תקבלו את רישיון הנהיגה ותהיו נהגים טובים ובטוחים.
אז אם לסכם…
הטסט על משאית הוא מבחן חשוב, אבל הוא לא סוף העולם. כבדו את המעמד, הקפידו לנוח, תנו לעצמכם זמן להירגע, אל תחששו מהבוחן, וזכרו שגם אם לא עברתם בפעם הראשונה, תמיד יש פעם נוספת.
אני כאן כדי לעזור לכם בכל שלב. נתראה על הכביש, ובקרוב עם רישיון נהיגה למשאית ביד!
אילן
————
כתבת בלוג 106