הרבה מהתלמידים שמגיעים אלי כדי כדי להוציא רישיון נהיגה למשאית עושים את זה כדי שיוכלו לתרום בצבא כנהגי משאית. כבר כתבתי על זה בעבר לא פעם – הצבא חייב נהגי משאית עם רישיון נהיגה C1 כדי שיוכל להגן עלינו. נהגי המשאית של הצבא עובדים קשה, ובזכותם ליחידות השונות יש מזון, שתיה, ציוד, תחמושת, וכל מה שהצבא צריך כדי לפעול.
אפשר למצוא נהגי משאית בכל רחבי הצבא, ובכל המערכים שלו. ה"בית" המקצועי של בעלי רישיון C1 בצבא הוא חיל הלוגיסטיקה, שעורך את רוב ההכשרות לנהגים ומפקד ישירות על נהגים רבים. אולם ניתן למצוא נהגי משאית בצבא גם בכל שאר החילות והמערכים, וגם כחיילים, נגדים וקצינים שמהווים חלק אורגני מהיחידות שבהן הם משרתים. ובאמת, הרבה פעמים מגיעים אלי תלמידים לשיעורי נהיגה על משאית שהם חבר'ה לפני גיוס שמעוניינים ברישיון נהיגה C1, מילואימניקים שרוצים את הרישיון כדי שיוכלו לתרום יותר ליחידות שלהם, ועוד אנשים שצריכים רישיון נהיגה למשאית כדי לתרום באופן כלשהו לצבא או מערכת הביטחון.
משנות ה- 70 רוב הנהגים עם רישיון נהיגה C1 שתרמו לצבא עשו זאת באמצעות נסיעה על משאיות ממשפחת REO, או כמו שאומרים בצה"לית – ריאו. לצבא יש מאות משאיות כאלו, ויוצרו דגמים רבים שלהן לאורך השנים. הן מוכרות כמעט לכל מי ששירת בצבא או אפילו נוסע על כבישי ארצנו. הן משאיות אמינות שמותאמות במיוחד למשימות שכוללות נסיעות שטח, למשל להובלת תחמושת ליחידות לוחמות. אבל משאיות הריאו הטובות כבר התיישנו, ועכשיו כשישראל בעיצומה של המלחמה הארוכה והמורכבת בתולדותיה, הגיע הזמן להתחדש.
מי היורשת של הריאו? בואו נכיר את משאיות ה- FMTV, שעומדות להיות המשאיות שבהן ישתמשו בעלי רישיון נהיגה C1 בצה"ל בעשורים הקרובים.
מעלים הילוך: הכירו את משאית ה- FMTV
משאיות ה- FMTV הן הדור החדש של משאיות שטח. השם FMTV הוא ראשי תיבות של Family of Medium Tactical Vehicles, כלומר "משפחת כלי תחבורה טקטיים", שם שרומז על האופי ה"קרבי" של המשאיות החדשות האלו – אבל מהכרותי עם ז'רגון צבאי, יש סיכוי טוב שגם למשאיות החדשות ימשיכו בצבא לקרוא "ריאו", כי בצבא מסורת זו מסורת!
המהלך להחלפת משאיות הריאו עם FMTV התחיל כבר ב- 2017, עם הכנסה הדרגתית של 200 משאיות כאלו. אולם בשבועות האחרונים, כנראה לאור התמשכות המלחמה, אישר הממשל האמריקאי עסקה שמוערכת בכ- 583 מיליון דולר במסגרתה צה"ל יקבל כ- 1,000 משאיות FMTV בעתיד הנראה לעין.
אז למה בעלי רישיון נהיגה למשאית שמתגייסים לצבא יכולים לצפות ממשאיות ה- FMTV החדשות? מדובר במשאיות במשקל של כ- 8 טון, עם מנוע של 300 כ"ס, תיבת 7 הילוכים אוטומטית, מערכת לניפוח צמיגים שנפגעו, יכולות עבירות גבוהות במיוחד, וגם ורסטיליות גבוהה מאוד מבחינת הגרסאות של משפחת המשאיות הזו. כי חשוב לזכור ש- FMTV, כמו הריאו, זו משפחת משאיות ולאו דווקא משאית מסוג אחד. כלומר, הצבא יוכל לקבל לפי צרכיו מגוון משאיות מתקדמות כאלו, לפי דגמים שונים שהוא צריך. אין לי מידע מדויק אודות סוגי הדגמים שצה"ל צפוי לקבל, אבל אני מעריך שיהיו מספר דגמים, כל אחד מהם עם ייעוד מסויים. למשל חלק מהדגמים יותאמו להעברת מטענים, אחרים להעברת חיילים, ואולי חלק מהם אפילו יהיו מיועדים להיות כלי עבודה ניידים – למשל לטובת העלאת מטענים לגובה עם מנוף, חילוץ, העברת כלים אחרים, ועוד.
הקשב! רישיון נהיגה למשאית צבאית מתקדמת
כמורה נהיגה למשאית, אני מאוד סקרן לראות את משאיות ה- FMTV החדשות. משאיות הריאו הוותיקות הפכו לאורך השנים להיות מוסד צה"לי בזכות האמינות והיכולות הגבוהות שלהן. אחרי הכל, הן לא היו נשארות בשירות 40 ואפילו 50 שנים אם לא היו להן יתרונות מאוד בולטים. אבל כל עידן חייב להסתיים. משאיות ה- FMTV תוכננו על ידי מיטב המהנדסים כדי שיתאימו לצרכים של צבא במאה ה- 21. הן אמורות להיות אמינות מאוד, עם יכולות מרשימות, נוחות לנהיגה, ומאוד וורסטיליות. אני מצפה לימים שבהם נתחיל לראות משאיות FMTV על הכביש, ולהתחיל לעשות שיעורי נהיגה למשאית לתלמידים שיתחילו לנהוג עליהן.
————
מאמר בלוג 94