ניסיון משנת 2991
הגשה מוצלחת של אלפי תלמידים לקבלת רישיון על משאית
לימוד עם חיוך, סבלנות, אמינות ומקצוענות
לימוד לרישיון 1C למשאית עד 21 טון

אילן אוסטרייכר

בין משאיות אוטונומיות למחסור עולמי בנהגים עם רישיון למשאית: לאן נוסעים מכאן?

שיתוף:
העתיד של נהיגה על משאית

בשנים האחרונות אנחנו שומעים יותר ויותר על מכוניות אוטונומיות שצפויות להכנס לשימוש נרחב בעולם. איך זה צפוי להשפיע על נהגי משאית או אנשים ששוקלים להוציא רישיון נהיגה למשאית בעתיד הקרוב? 

אי אפשר לעצור את הקידמה, זה בטוח. מכוניות ומשאיות אוטונומיות שנוהגות את עצמן יכנסו לשימוש נרחב במוקדם או במאוחר. אבל חשוב להבין שקידמה שכזו איננה מתרחשת בן לילה. לדעתי האישית היום שבו לא יהיה בכלל צורך בנהגי משאית במרחק עשורים רבים מאיתנו, ממספר סיבות. 

ראשית, הטכנולוגיה של נהיגה אוטונומית עדיין רחוקה משלמות. החברות המובילות בעולם עובדות על יצירת רכב אוטונומי בטיחותי כבר שנים רבות, ויש לפניהן עוד שנים רבות של מחקר ופיתוח. גם אחרי שאבות הטיפוס יפעלו, יהיה עליהם להטמיע את הטכנולוגיה ברכבים שזמינים לציבור וניתן לשווק אותם במחיר משתלם. כל אחת מההתפתחויות האלו צפויה לקחת עוד מספר שנים לפחות.

במקביל להתפתחות הטכנולוגית הנדרשת של משאיות ורכבים אוטונומיים, בדרך עומד קושי גדול אפילו יותר: קושי רגולטורי. כלומר, הממשלות השונות בעולם יצטרכו לאשר את השימוש הנרחב במשאיות ורכבים אוטונומיים ולחוקק חוקים אשר יסדירו את השימוש בהם. גם כאן מדובר בתהליכים שלוקחים שנים רבות. לדוגמה הממשלות יצטרכו לקבוע תקני אבטחה ובטיחות לרכבים אלו, ומכוני בקרת איכות יצטרכו להמציא מבחנים שיספקו את המידע שהממשלות רוצות לפני שהרכבים ישווקו לציבור. ובכל הנוגע לחקיקה להסדרת הנסיעה על רכבים אוטונומיים – גם כאן יכולות לעבור שנים עד שהפוליטיקאים יצליחו ליישר קו מאחורי החוקים המוצעים, אפילו אם הם הגיוניים מאוד. 

בנוסף, חשוב להבין שביטול מוחלט של הצורך בנהגי משאית לא צפוי להתרחש מיד עם כניסתם של רכבים אוטונומיים. תפקידו של הנהג פשוט צפוי להשתנות. יתכן ונהגי משאית לא יצטרכו לנהוג את הרכב כמו שאנחנו מכירים היום… הם יהיו יותר מפעילי מערכות, שמוודאים שכל המערכות האוטונומיות פועלות כשורה. או שבמקצוע שמכונה "נהג משאית" ישולבו אלמנטים של ניהול מספר רכבים במקביל, בדומה לתפקידו של מנהל צי רכבים כיום. 

עד שתגיע המשאית האוטונומית: העולם מחסור עצום של מנהגי משאית

כפי שאתם רואים, אינני סבור שהרכב האוטונומי יחליף כל כך מהר את כל האנשים שעשו שיעורי נהיגה על משאית והוציאו רישיון נהיגה C1. לא מעט שנים צפויות לעבור עד שהיום הזה יגיע, לטוב ולרע. וגם אחרי שיגיע, נהגי המשאית לא צפויים להעלם, פשוט המקצוע שלהם קצת ישתנה. 

עד שהיום הזה יגיע, אנשים שמחפשים עבודה או מסלול קריירה יתעניינו לשמוע את הנתון המעניין הבא: לפי ארגון התחבורה העולמי (IRU), כבר כיום קיים מחסור ענק של כ- 3 מיליון נהגי משאית ברחבי העולם. המחסור הזה צפוי להכפיל את עצמו (!!!) עד שנת 2028. כלומר, תוך כ- 4 שנים צפוי להיות מחסור של כ- 6 מיליון נהגי משאית ברחבי העולם, מתוכם מחסור של אלפים בישראל. 

בעולם גלובלי כמו זה שבו אנו חיים, מחסור כה קיצוני בנהגי משאית אומר המון. אנחנו רגילים לאוכל טרי שמגיע לסופרמרקט כל יום, משלוחים מחו"ל שמגיעים אלינו הביתה תוך שבועות בודדים ואפילו ימים, וחנויות עמוסות בסחורה שמגיעה מכל העולם. במידה והמחסור העצום הזה בנהגי משאית יחמיר, הזמינות הגבוהה של מזון וסחורה שאליה אנו רגילים צפויה להפגע משמעותית, ובכך אורח חיינו עשוי להשתנות מקצה לקצה. 

החדשות הטובות הן שעבור אנשים שמוציאים רישיון נהיגה C1 לנהיגה על משאית עד 12 טון כמעט בטוח תהיה עבודה באחת ממאות החברות שזקוקות לנהגי משאית בארץ. וכבעלי מקצוע מבוקש, ישנו סיכוי גבוה שהשכר שלהם יהיה נכבד מאוד. 

אז אם גם אתם שמעתם על הרכבים האוטונומיים וזה עוצר אתכם מלהתחיל שיעורי נהיגה על משאית, דעו שהמציאות בשטח היא שנהגי משאית דרושים כיום יותר מאי פעם. ואם אתם מחפשים מורה נהיגה למשאית כדי להתחיל להכנס לתחום – דברו איתי. 

 

————-

 

(מאמר בלוג 85)

שיתוף:
מאמרים נוספים:
שיתוף:

😎 מבצע אביב לנרשמים חדשים

200₪ זיכוי ללימודי נהיגה על משאית !

חייגו למימוש ההטבה

דילוג לתוכן