אף פעם לא עשיתי ספירה רשמית של כמה תלמידים מגיעים אלי לשיעורי נהיגה על משאית בלי ניסיון קודם, וכמה מהתלמידים מגיעים כשברשותם רישיון נהיגה B לרכב פרטי ורוצים להוציא גם רישיון C1.
אם הייתי צריך לנחש, הייתי אומר שבערך 40% מאלו שמגיעים אלי הם בעלי רישיון לרכב פרטי שרוצים גם רישיון C1. מדובר באחוז משמעותי מהתלמידים שבאים אלי לשיעורי נהיגה על משאית. חלקם נוהגים כבר עשרות שנים על רכב פרטי. ולכן כשאני אומר להם שלמרות הניסיון שלהם על הכביש הם עדיין צריכים לעבור מבחן תאוריה למשאית, חלקם מופתעים. הם לא מבינים למה אחרי כל כך הרבה שנים על הכביש הם צריכים לעבור מבחן תאוריה, כאילו הם נהגים חדשים לחלוטין.
עכשיו תראו, כל שבוע מגיעים אלי אנשים שמתעניינים בהוצאת רישיון C1 לבעלי רישיון B. כלומר, אני עושה את השיחה הזאת בערך 3-4 פעמים בשבוע, במשך כמה עשרות שנים. וזה מה שאני אומר לאותם אנשים עם רישיון B שרוצים רישיון נהיגה C1:
נהיגה על משאית שונה מנהיגה על רכב. כשאתם מקבלים רישיון נהיגה למשאית, אתם חייבים לדעת איך לקרוא את הכביש ולנהוג בהתאם. בגלל זה יש מבחן תאוריה למשאית שאתם חייבים לעבור כדי להוציא רישיון נהיגה C1.
חלק מהתלמידים מבינים את הטענה שלי. אחרים עדיין קצת סקפטיים. אבל כמעט כולם מרגישים לא נינוחים כי… בואו, מי אוהב לעשות מבחנים? מעבר לזמן שנדרש כדי ללמוד את החומר ולגשת למבחן, רבים מאיתנו חווים פחד שאולי נכשל, ואולי אנחנו לא טובים מספיק. כדי לעודד את התלמידים שלי לעבור תאוריה למשאית, אני מסביר להם מהם ההבדלים בין תאוריה למשאית לתאוריה למכונית פרטית – ושבעצם השד פחות נורא ממה שהם חשבו…
לא כזה נורא: 30 שאלות בתאוריה, כמה מהן על משאית…?
אז איך אני מוציא את העוקץ של מבחן תאוריה למשאית עבור אנשים עם רישיון B? אני מתחיל בלשתף אותם בסוד קטן שלא הרבה אנשים יודעים: כמעט ואין הבדל בין מבחן תאוריה לרכב פרטי לבין מבחן תאוריה למשאית.
בשני המבחנים יש 30 שאלות אמריקאיות שצריך לענות עליהן תוך 40 דקות. לדעתי השאלות לא מתחכמות יותר מדי, והמבחן די הוגן. הוא נכתב באופן שמאפשר לבטא הבנה בחוקי הדרך של ישראל, ולא כדי להכשיל בכוונה. לדוגמה, כדי לבדוק אם התלמיד יודע מתי עליו להדליק אורות, תהיה במבחן שאלה בסגנון "מתי חובה להדליק אורות", בשפה ישירה. וכדי לוודא שנהג יודע איך לבצע עקיפה בטוחה, יכולה להיות שאלה שמבוססת על שרטוט כביש, עם קווי הפרדה ברורים, ובקשה מהתלמיד לאשר האם מותר או אסור לבצע עקיפה במצב שמוצג. מבינים? אלו שאלות די ישירות. אין התחכמויות לשוניות או לוגיות כמו שנהוג במבחנים אחרים, כמו הפסיכומטרי. המבחן אולי נקרא תאוריה, אבל הוא נועד לוודא שהתלמיד יודע באופן פרקטי את חוקי הנהיגה בישראל כדי שיוכל לנהוג בבטחה. לא פחות ולא יותר.
זו גם הסיבה לכך ש(תתכוננו להיות שוב מופתעים…) אין הבדל גדול בין מבחן תאוריה לרכב פרטי לבין מבחן תאוריה למשאית. כי גם נהג משאית חייב להכיר את חוקי הדרך במדינה, ורובם תקפים לכל סוגי הרכב. תמרור "תן זכות קדימה" תקף לכל הרכבים. ליד בית ספר כולם צריכים לנסוע לאט יותר. וברחוב חד סיטרי כולם צריכים לנסוע רק בכיוון אחד.
אז במה שונה מבחן תאוריה למשאית מתאוריה לרכב פרטי? ישנם מספר חוקים ודרישות שחלים באופן מיוחד על משאיות, עקב הגודל שלהן, המשקל שהן נושאית, והייחודיות שלהן כרכב מסחרי. ולכן מתוך 30 השאלות שבמבחן תאוריה למשאית, בערך 25-26 צפויות להיות שאלות כלליות שחלות על כל כלי הרכב, ורק 4-5 שאלות צפויות להתמקד בנהיגה על משאית. דברים כמו: מהי חובת הדלקת אורות במשאית או רכב מסחרי (כל היום, כל השנה). או מהם השלטים שמונעים ממשאיות לחנות או להכנס לאזורים מסויימים. מהו גובה המטען המותר במשאית, איך לבצע עקיפה בטוחה עם משאית, וכו'.
תאוריה למשאית: לעבור בכיף, לנהוג בטוח
אז אתם רואים, בין מבחן תאוריה למשאית לתאוריה לרכב רגיל אין הרבה הבדלים. ואם יש כבר נהג עם רישיון נהיגה B, הוא לא צריך להילחץ. הוא כבר יודע את רוב החומר של המבחן אפילו בלי שהתיישב ללמוד באופן רשמי. עדיין מומלץ לו ללמוד למבחן התאוריה למשאית. פשוט חשוב לדעת שחלק גדול מהמבחן מוקדש לנושאים "כלליים" יותר כמו חוקי נהיגה ותמרורים, וחלק יחסית קטן ממנו דורש הכרות והבנה עם החוקים אשר חלים על משאיות בלבד.
אני ממליץ להשקיע בלמידה כמה שצריך לפני שניגשים למבחן תאוריה למשאית. עבור רוב התלמידים זה דורש יומיים או שלושה. אחרי שתרגישו מוכנים גשו למבחן, תנשמו עמוק, ותזכרו שזה קטן עליכם…
———
(מאמר בלוג 78)