אחד הדברים שהכי מרתיעים חבר'ה שמתעניינים בשיעורי נהיגה למשאית הוא התאוריה למשאית. אני מדבר על המבחן שצריך לעבור כדי לגשת לטסט על משאית ולקבל רישיון נהיגה C1. כבר כתבתי הרבה על התאוריה למשאית. למשל כאן כתבתי על מה לצפות בתאוריה למשאית. וכאן כתבתי מדריך לקראת מבחן תאוריה למשאית. יש עוד כתבות שכתבתי על הנושא, מאחר ולתלמידים שלי ולאנשים ששוקלים להוציא רישיון נהיגה C1 יש הרבה שאלות עליו.
אישית אני חושב שאין מה לדאוג בנוגע לתאוריה למשאית. נרשמים למבחן, לומדים כמו שצריך, ניגשים, וזהו זה. לא עברתם? לא נורא, פשוט לומדים עוד קצת וניגשים מחדש. זה רק אומר שאתם מפנימים את החוקים טוב יותר ואין בכך כל פסול. מצד שני, ברור לי שבתור מורה נהיגה למשאית אני מסתכל קצת אחרת על התאוריה למשאית מאשר תלמיד שהנושא לא מוכר לו. ולכן כדי להראות לכם שהשד לא כזה נורא, ביקשתי מאיציק, אחד התלמידים שלי, שיכתוב את ההתרשמות שלו ממבחן התאוריה למשאית. אז בשורות הבאות אתן לאיציק לדבר. הוא יספר לכם למה יש לצפות ממבחן תאוריה למשאית, אם זה היה קשה או מורכב, ובאופן כללי איך היתה החוויה.
איציק, דבר אלינו!
תלמיד מספר על תאוריה למשאית: "גיליתי שאין מה לדאוג…"
הי, קוראים לי איציק, אני בן 26 מראש העין. בחודש וחצי האחרונים אני עושה שיעורי נהיגה במשאית אצל אילן ומקווה לגשת לטסט בקרוב. החלטתי להוציא רישיון נהיגה C1 כי אני מתחיל לעבוד עם גיסי בחברה שלו ויש הרבה הובלות של ציוד. אז צריך רישיון נהיגה למשאית. גיסי בעצם הפנה אותי לאילן, ואילן הסביר לי שלפני שמתחילים את השיעורים כדאי שאעשה תאוריה למשאית."
"האמת ששמעתי שצריך לעבוד מבחן תאוריה למשאית וזה לא בא לי טוב. אני חושב שהמבחן האחרון שעשיתי היה התאוריה לרכב פרטי, וזה היה לפני כמעט 10 שנים בתיכון כשהוצאתי את הרישיון. אז עכשיו להתחיל שוב פעם לקרוא וללמוד למבחנים… הרגשתי כאילו מה זה קשור לי לחיים?"
"אז כן, בהתחלה זה לא בא לי טוב. ושאלתי את אילן בצחוק אם אין איזה דרך לעשות טסט על משאית בלי התאוריה. הוא צחק ואמר לי שאני לא הראשון שמציע את זה, אבל עוד לא נמצאה דרך לעשות את זה. מה שכן, אילן אמר לי שזה לא סיפור גדול. הוא שלח אותי לאתר שיש בו חומר על תאוריה למשאית, והבטיח לי שאם יש לי היגיון בריא ואני יודע לנהוג אז כבר עברתי חצי מהמבחן."
"בסדר, הקשבתי לאילן. התחלתי ללמוד לתאוריה למשאית. עברתי על החומר יום או יומיים ובאמת גיליתי שסך הכל את הרוב אני יודע. כי תאוריה למשאית זה ממש כמעט כמו תאוריה לרכב פרטי, פשוט יש כמה שאלות שקשורות רק למשאית. דברים שקשורים למשל למשקל של המשא, או שלטים שנהג משאית חייב להכיר…"
"אחרי שהרגשתי מוכן החלטתי להרשם למבחן תאוריה למשאית. עשיתי את זה דרך אתר אינטרנט שאילן שלח אלי. בחרתי שם באיזה סניף אני רוצה להבחן, באיזה יום, ושילמתי 65 שקל. הגעתי לבחינה ביום שקבעתי. עושים אותה על מחשב אז התיישבתי, ועשיתי את המבחן. יש לך 40 דקות לענות על 30 שאלות אמריקאיות ויש לך רק 4 טעויות. אז עשיתי את המבחן, ואני יוצא החוצה ומקבל SMS… שאומר שלא עברתי!"
"האמת? התפדחתי. התקשרתי לאילן ושאלתי אותו מה לעשות עכשיו. אילן אמר לי שהכל בסדר ואין מה להתפדח כי המון אנשים לא עוברים את התאוריה למשאית בפעם הראשונה. ועכשיו אחרי שעשיתי את התאוריה פעם אחת אני יודע למה לצפות, והלחץ קצת ירד. הוא המליץ לי לנשום עמוק, לחזור ללמוד עוד קצת ולנסות שוב את הבחינה עוד כמה ימים."
"עשיתי בדיוק מה שאילן המליץ. נשמתי עמוק, חזרתי ללמוד, וניגשתי שוב לתאוריה למשאית. שמתי לב שבאמת מה שהפיל אותי בפעם הקודמת לא היה השאלות, אלא הלחץ שהיה לי סביב הבחינה. כי אם אתם זוכרים, כמעט עשר שנים לא עשיתי מבחן, ומה לעשות זה קצת מלחיץ… אבל ברגע שהבנתי את הקטע של המבחן, למדתי ובאתי מוכן, כבר לא היה כזה לחץ גדול כמו שהיה בפעם הראשונה. ובאמת סיימתי את המבחן, ואחרי כמה דקות קיבלתי SMS עם הודעה שעברתי! התקשרתי לאילן ואמרתי לו מבסוט שקיבלתי את האישור. הוא אמר לי כל הכבוד, וקבענו ליום אחרי זה את השיעור נהיגה על משאית הראשון שלי איתו."
—————-
איציק תודה רבה על ששיתפת! מאוד רציתי שתספר את הסיפור שלך כדי שאנשים ידעו שתאוריה למשאית זה לא כזה נורא. כמו איציק, הרבה אנשים ניגשים למבחן אחרי כמה שנים טובות שבהן לא עשו אף מבחן כתוב, ומה לעשות זה מלחיץ. וכמו שראינו במקרה של איציק, לפעמים אנחנו יודעים את התשובות אבל הלחץ הוא מה שמבלבל אותנו.
אז מה הפתרון? לנשום עמוק, ללמוד טוב, לזכור שאם לא עוברים אז הכל בסדר, ולדעת שהכל בסדר ואוטוטו אתם מסיימים את התאוריה למשאית ומתחילים ללמוד נהיגה על משאית כדי לקבל רישיו נהיגה C1.
———
(מאמר בלוג 77)