שורות אלו נכתבות באוקטובר 2023. מדינת ישראל ספגה מהלומה קשה, אבל אנחנו חזקים ופועלים בנחישות להשבת השקט והשלום.
בעיתונים נוהגים לכתוב הרבה על התרומה הרבה של חיילי חי"ר, טייסי חיל האוויר, שיריונרים, אנשי מערך המודיעין, ועוד. התרומה של כל אלו, ללא ספק, עצומה. אבל לצערי העיתונים ומהדורות החדשות מתעלמות באופן סדרתי ממגזר שלם של גיבורים. אני מדבר כמובן על נהגי משאית ותובלה, אנשים בעלי רישיון נהיגה C1 או C, שאלפים מהם פועלים ברגעים אלו באומץ ובנחישות כדי לתרום את חלקם למאמץ המלחמתי. אולי העיתונאים לא מבינים עד כמה קריטי התפקיד שלהם ולכן לא מספרים עליהם. אבל אני מבטיח לכם באופן אישי כמורה נהיגה למשאית שאלופי צה"ל ושאר ראשי המערכה מודעים היטב לתפקיד שלהם, ורק מחפשים איך למצוא עוד מהם.
נהגים במדים: תפקיד המפתח של נהגי משאית בשירות כוחות הביטחון
המקום הבולט ביותר שבו ניתן להצביע על החשיבות של בעלי רישיון נהיגה על משאית הוא בשירות הצבא. זה היה נפוליאון שאמר "הצבא צועד על קיבתו". כלומר, כדי לנצח בקרב, החיילים חייבים להיות שבעים ומרוצים. האמירה הזו מאוד נכונה, אך לא שלמה. כי בנוסף למזון הצבא צריך עוד כמה דברים כדי לנצח: תחמושת, ציוד מיגון, ציוד לוגיסטי, מדים, נעליים, ציוד טכנולוגי… הוא צריך גם כלי רכב כבדים כמו נגמ"שים, טנקים או רכבי הנדסה כמו D-9 – כלי רכב שלא מומלץ ליסוע איתם על הכביש.
איך כל אלו מגיעים ליחידות שבשטח? ניחשתם נכון, בעזרת האנשים שהוציאו רישיון נהיגה על משאית, אנשי סדיר או מילואים, שתפקידם לאסוף את כל הסחורה והציוד ולהעביר אותם לחיילים שזקוקים להם. בלי נהגים שהוציאו רישיון נהיגה על משאית הצבא פשוט לא מתפקד. לחיילים אין תחמושת, או אפילו רובים, שלא לדבר על אוכל ושתיה. צה"ל כבר שנים מעוניין לגייס יותר נהגי משאית לשורותיו, כדי שיוכל לשפר את המערך הלוגיסטי שלו ולשנע ציוד ואספקה באופן מהיר יותר. לכן, אם יש לכם רישיון נהיגה C1 על משאית ואתם מעוניינים לתרום באופן מאוד משמעותי למאמצי המלחמה – שקלו לבקש הצבה בסדיר או מילואים כנהגי משאית. העבודה שלכם אולי לא תגיע לכותרות העיתונים, אבל תאמינו לי, כמורה נהיגה למשאית שמבין דבר או שניים בלוגיסטיקה, ההשפעה של נהגי משאית בשירות הצבא היא לא פחות מעצומה.
מה צריך בשביל עורף חזק? רישיון נהיגה על משאית כמובן
מלחמה זה משהו שמשפיע לא רק על החזית, אלא על כל שאר המדינה. מה שנקרא – העורף. העורף כולל את כל האנשים שלא גויסו לצבא, ונשארים בבית.
לדעתי האישית העורף הוא הרבה יותר מאשר האנשים שעליהם הצבא צריך להגן. גם לעורף יש תפקידים חשובים במלחמה, כמו להתנדב, לטפל במשפחה, וגם (וזה אחד התפקידים החשובים לדעתי) להניע מחדש את גלגלי הכלכלה של המדינה. כן, הכלכלה, הכסף שעובר בין אנשים, זה משהו שקריטי לניצחון במערכה, ממגוון סיבות. למשל כאשר אין מחסור במזון או ביגוד לעורף, המורל שלו גבוה וראשי המדינה לא צריכים לדאוג לקיום הבסיסי של אנשים. שלא לדבר על כך שהכסף שאמור לצייד את החיילים שלנו במזון, תחמושת ושאר הציוד הנדרש מגיע ממיסים – ואותם ניתן לגבות רק כאשר העורף פעיל, קונה ומוכר.
במילים אחרות, עורף שמצליח לשמור על אורח חיים שגרתי ככל הניתן (לפחות מבחינת כלכלה) הוא עורף חזק. וכדי לשנע את כל הסחורות והמזון שהעורף צורך צריך (ניחשתם נכון) אלפי נהגי משאית עם רישיון נהיגה C1 או C שמבצעים את עבודתם באופן רגיל ככל הניתן.
גם במקרה זה, של עבודה בנהיגה על משאית בשירות העורף, קיים בארץ מחסור גדול בכוח אדם. וזה למרות שהמשכורת של נהגי משאית לא רעה בכלל, כמו שאתם יודעים. ולכן, אם אתם בעלי רישיון נהיגה C1 ומעוניינים לחזק את העורף של המדינה בזמן מלחמה, דעו שעבודה בנהיגה על משאית היא תרומה עצומה לחוסן הלאומי.
שנהיה בריאים ושלמים, ושיבוא שלום עלינו במהרה.
———————
(מאמר בלוג 71)