ניסיון משנת 2991
הגשה מוצלחת של אלפי תלמידים לקבלת רישיון על משאית
לימוד עם חיוך, סבלנות, אמינות ומקצוענות
לימוד לרישיון 1C למשאית עד 21 טון

אילן אוסטרייכר

רישיון נהיגה למשאית חשמלית: האם זה מה שצופן העתיד?

שיתוף:
רישיון נהיגה על משאית חשמלית

אם אתם מעוניינים להתחיל לימוד נהיגה על משאית עד 12 טון, סיכוי לא רע ששמעתם על המגמה של פיתוח משאיות חשמליות בקרב יצרניות רכב ואופן ההשתלבות המהיר שלהן על הכבישים בארץ ובעולם. בתור בעלי רישיון נהיגה על משאית C1 תצטרכו להכיר לפחות קצת את המגמות בתחום שצפוי להיות חלק מפרנסתכם. לכן, בשורות הבאות נסקור יחד את היתרונות והחסרונות של משאיות חשמליות, ואיך הן צפויות לשנות את העולם.

מורה נהיגה למשאית מסביר על היתרונות של משאיות חשמליות

בתור מורה נהיגה למשאית, יוצא לי לדבר עם רבים מתלמידי על נושא המשאית החשמלית. בחלק מהשיחות האלו התלמידים שואלים אותי למה בעצם צריך משאיות חשמליות?

תשובתי הולכת כך: חישבו, משאיות נמצאות על הכביש כמעט בכל רגע נתון. אחרי הכל הן אלו שמספקות את כל הסחורה, הציוד והחומרים המשמשים את החברה שלנו. לכן, עם כל הצער שבזה, הן גם אחריות לחלק נכבד מזיהום האוויר שנגרם כתוצאה מהנעת הדיזל שלהן, המתבצעת תוך שריפה של דלק. מעבר למשאיות חשמליות, אשר אינן מונעות בעזרת דלק אלא בחשמל, עתיד להפחית בצורה משמעותית את זיהום האוויר ולהיות ידידותי יותר עבור הסביבה. להפחית בכמה? משאית חשמלית פולטת כ-50%-70% פחות CO2 ביחס למשאית דיזל – זה המון! במילים אחרות, כל משאית חשמלית שעולה הכביש במקום משאית דיזל צפויה לעזור קצת למשבר האקלים שממנו העולם סובל, ולכן מדובר במכמה חיובית מאוד לדעתי.

רק שתדעו, כיום משאיות חשמליות יכולות לעשות כל מה שמשאיות רגילה עושות בכל מה שקשור למשימות תחבורה והובלה. לכן גם יש מספר הולך וגדל של חברות שמנצלות את היתרון הזה ומתחילות להשתמש במשאיות חשמליות עבור שינוע של ציוד וסחורות. חברות ענק כמו אמזון ו-UPS כבר החלו לשלב באופן פעיל משאיות חשמליות בצי שלהם. באופן אישי אני מקווה שעוד חברות יצטרפו למגמה, בארץ ובעולם.

המלאכה עוד מרובה: מורה נהיגה למשאית מסביר על האתגרים שעוד לפנינו

אבל לא הכל מושלם עדיין. כפי שיודע כל נהג עם רישיון נהיגה C1, פעמים רבות הוא צריך לנהוג מסלולים בני מאות קילומטרים. לכן, הכרחי שלמשאיות עד 12 טון  תהייה יכולת שהייה ארוכה על הכביש.

עם זאת, אחד החסרונות הבולטים במשאיות החשמליות הוא טווח הנסיעה המוגבל שיש להן בהשוואה למשאיות דיזל. משאיות דיזל יכולות ליסוע יותר מ-800 ק״מ על מיכל דלק בודד. לעומתן, משאיות חשמליות רבות יכולות ליסוע רק 150 עד 500 ק"מ בכל טעינה – תלוי בסוג המשאית, כובד המטען שהיא מעביר, ותנאי השטח.

טווח הנסיעה מהווה אתגר משמעותי עבור חברות ההובלה, במיוחד כאשר על המשאיות שלהן לצלוח מדי יום נסיעות ארוכות ולשנע מטענים כבדים. החדשות הטובות הן שבחלק גדול מתחנות דלק בארץ ובעולם יש עמדות הטענה זמינות, והטענה לא צפויה לקחת זמן רב – לעיתים רק 15-30 דקות. ואם תשאלו אותי, בתור מורה נהיגה למשאית, אם נהג עובר ביום נסיעה של כמה מאות קילומטרים, טוב שיש משהו שגורם לו לעצור ולהתרענן לחצי שעה.

ובינתיים, בישראל: מצב המשאיות החשמליות בארץ

באופן כללי, נראה שגם בארץ קיימת מגמה גוברת לשילוב משאיות חשמליות בקווי האספקה. אבל כמו במקרים רבים אחרים, גם בכל הנוגע למשאיות חשמליות נראה שאנחנו קצת באיחור.

לפי הערכות, בשנת 2022 יש על הכבישים בעולם כמעט 32,000 משאיות חשמליות. בארץ מספרן עומד על בודדות. תנובה וחברת החשמל החלו בשימוש מצומצם בהן בתחילת שנת 2022, אבל נראה שאלו החברות הבולטות ביותר שמשתמשות בהן בארץ, ובהיקף יחסית מצומצם. אבל אפילו אם הדברים זזים קצת לאט, אני עדיין אופטימי. הממשלה לאחרונה קיבלה החלטה שעד שנת 2035 חצי מכלל הרכבים הכבדים שימכרו בארץ יהיו חשמליים. החלטה זו תחייב את רוב החברות הגדולות שמפעילות צי משאיות לאמץ אותן בהדרגה בשנים הבאות, וכך לסייע בהפחתת זיהום האוויר שמשאיות מייצרות. זה גם כן משהו!

———–
(מאמר בלוג 45)

 

שיתוף:
מאמרים נוספים:
שיתוף:

😎 מבצע אביב לנרשמים חדשים

200₪ זיכוי ללימודי נהיגה על משאית !

חייגו למימוש ההטבה

דילוג לתוכן