בעלי רישיון נהיגה למשאית הם חלק מהאנשים החשובים ביותר בחברה שלנו, שכן הם אלו אשר אחראים על שינוע סחורות, חומרי גלם, וציוד רב לכל מקום וכל הזמן. לכן, החיוניות שלהם מצריכה את הימצאותם גם במקומות הנידחים והמסוכנים ביותר.
בשורות הבאות נצא יחד למסע מרתק בו נחשף לנהגי המשאיות האמיצים בעולם. אלו נהגים הפועלים באזורים הכי נידחים ובתנאים הקיצוניים ביותר, תוך כך שהם עושים דברים המתעלים מעבר לכל דמיון.
טסט למשאית על אגם קפוא: נהגי משאיות בכבישי הקרח של צפון קנדה ואלסקה
עבודות הובלות בכבישי הקרח בצפון קנדה ואלסקה הן סוג מיוחד של הובלות שרק חלק קטן מאוכלוסיית נהגי המשאיות יזכה לחוות אי פעם. מדובר בסוג עבודה שמצריכה בעלי רישיון נהיגה C1 עם יכולות גבוהות מאוד, זאת בשל התנאים המסוכנים והאתגרים הרבים שבמשרה שכזו. כדי להיות נהג משאית בכבישי הקרח, בעל רישיון נהיגה C1 צריך שיהיו לו לפחות כמה שנות ניסיון והיסטוריה של תפעול בטוח עם מגוון רחב של ציוד. מדובר באחת הדרכים המאתגרות ביותר לנהוג במשאית, אך גם לאחת הרווחיות ביותר.
כבישי קרח הם בדיוק כמו שהם נשמעים. הם כבישים שנבנים באופן טבעי או מלאכותי על נהרות קפואים, אגמים או שכבות קרח באזורים הצפוניים ביותר של העולם. עונת כבישי הקרח קצרה, ובמהלכה נהגי כבישי קרח משתמשים בהם כדי להעביר מטענים ליישובים נידחים, למפעלים, לאזורי גבול, ועוד. בטיחות היא עניין מרכזי עבור אותם בעלי רישיון נהיגה למשאית הנמצאים על כבישי הקרח. נהגים מנוסים חייבים להיות בטוחים בכישוריהם מבלי לזלזל בכוחו של הטבע. כי במקומות כאלה, מזג האוויר הוא האחראי לכל.
נהיגה בכבישי הקרח הפכה לנישה מפורסמת בקרב בעלי רישיון נהיגה למשאית, כאשר ערוץ ההיסטוריה השיק את סדרת הטלוויזיה: Ice Road Truckers. הסדרה סוקרת את האתגרים שבעבודה זו תוך כך שהיא מתעדת את נהגי כבישי הקרח בעוד שהם חוצים שטח מאתגר ותנאי כביש מסוכנים כדי להעביר מטען לעיירות נידחות ולפעולות כרייה. הסדרה מציגה הרבה עובדות, אך לא חוסכת מהצופים גם קצת טאץ׳ הוליוודי על הדרך.
הם עשו זאת גם ללא רישיון נהיגה C1: נהגי משאיות בדרך בורמה בתקופת מלחמת העולם השנייה
גם במזרח הרחוק אפשר היה בעבר למצוא בעלי רישיון נהיגה למשאית נועזים לא פחות. כדי לנהוג בתנאים המאתגרים של דרך בורמה שבמזרח אסיה, בזמן שבחוץ יש מלחמת עולם, צריך שיהייה לכם מורה נהיגה למשאית שהוא הרבה יותר ממעולה. אבל האמת היא, שחלק גדול מאותם נהגים היו אנשים אקראיים שיום אחד נקראו לקפוץ לתא הנהג כדי לתת את חלקם במלחמה. רבים מהם כנראה לא עברו תהליך הוצאת רישיון נהיגה למשאית עקב מאורעות מלחמת העולם. בכל זאת, חלק גדול מהם צלח אתגרים רבים והוכיחו עצמם כנהגים מיומנים ונחושים.
דרך בורמה הייתה דרך הררית ומפותלת באורך של 1200 ק״מ שנסללה על ידי 200,000 פועלים סיניים, והיא מילאה תפקיד מכריע במהלך מלחמת העולם השנייה. באותה תקופה סין נאבקה נגד פלישה יפנית. הדרך שימשה נתיב אספקה להובלת סחורות וחומרים חיוניים מהודו (שהייתה בשליטה בריטית) לסין, תוך עקיפת חסימות יפניות. בעזרת דרך בורמה ונהגי המשאית שעלו עליה מדי יום, הכוחות הסיניים שנלחמו נגד הפלישה היפנית קיבלו תמיכה רבה הכללה בין היתר תרופות, תחמושת, אוכל, וביגוד.
נהגי משאיות מילאו תפקיד מרכזי בתפעול ותחזוקת כביש בורמה. הם היו אחראים על הובלת אספקה חיונית, ציוד ותחמושת למרחקים ארוכים דרך שטח מאתגר הכולל הרים וג׳ונגלים. וכמו שכבר ציינו, כל זה קרה בזמן שמלחמת עולם השתוללה ממש מחוץ לתא הנהג.
הסיוט של כל בעל רישיון נהיגה למשאית: נהגי משאיות בדרך המוות בבוליביה
ספק אם יש מורה נהיגה למשאית בעולם שהיה יודע להכין אתכם לנהיגה על כביש צפון יונגאס שבבוליביה, הידוע גם בשם "דרך המוות". זהו כביש באורך של 90 ק״מ, והנסיעה בוא היא מסוכנת ביותר. חלק גדול מהשנה נהגים עשויים להיתקל בערפל כבד ומפולות במהלך הנהיגה בו. מה גם שבכל פנייה משתרעים מהכביש מפלים וצוקים אימתניים. עד שנת 1994, כמעט 300 נהגים נהרגו מידי שנה כחלק מניסיונם לחצות את כביש צפון יונגאס. לכן, זה לא פלא שהוא קיבל את הכינוי ״דרך המוות״. ואם תעברו שם היום, אתם תראו צלבים רבים עומדים כאנדרטה לזכר כל אותם נספים.
מוקפת בשטח הררי, הדרך נמתחת מספיק כדי לחבר את יער הגשם של האמזונס לעיר הבירה של בוליביה, לה פז. לכן, לא היה נדיר שסוחרים נדחקו למשאיות כדי לנסות למכור את העצים והיבול שלהם בעיר. הבעיה הייתה שמקטעי הדרך שבפניות לא היו גדולות מספיק עבור כל רכב, ולכן משאיות רבות צנחו שם לתהום.
היום דרך המוות הורחבה והיא בטוחה יותר. היא משמשת בעיקר כאתר תיירותי למטיילים אשר רוכבים לאורכה באופניים. איך שלא יהייה, להגיד שהיא בטוחה לחלוטין זו הרחקת לכת. היא עדיין מסוכנת, והנהיגה בה – אמנם יותר פשוטה מבעבר – גם היא עדיין מאתגרת. זה הרבה יותר נדיר, אבל עדיין נהרגים שם נוסעים מעת לעת. בשורה התחתונה, בתור מורה נהיגה למשאית, לא הייתי ממליץ לכם לנסות לחצות אותה עם משאית עד 12 טון.
רואים את עצמכם כך? רישיון נהיגה C1 שיהפוך את החיים שלכם לסרט
ישנם נהגי משאיות בעולם שרק לשמוע עליהם מרגיש כמו סרט פעולה. יש המון מקומות מסוכנים בעולם, אך לשמחתי, כאן בארץ רוב נהגי המשאית עובדים על מי מנוחות. הסכנה העיקרית בנהיגה על משאית בארץ היא עייפות הנהג. לכן, בפעם הבאה שאתם קצת מנקרים בתא הנהג, עצרו בדרך לשתות משהו. אז אולי גם תזכרו בנהגי המשאיות האמיצים בהיסטוריה, שכנראה לא הייתה להם את הפריווילגיה הזו, ויעלה לכם חיוך קל על הפנים.
———–
(מאמר בלוג 46)