בתור מורה נהיגה למשאית, אני מאמין גדול באמירה כי ידיעת החוק היא כוח. הסיבה לכך היא שבעזרת ידיעת החוק תבינו את טיבן של החובות והזכויות שלכם, וכך תוכלו במידת הצורך לדרוש את מה שמגיע לכם בתור נהגים בעלי רישיון למשאית עד 12 טון.
לצורך העניין, היו לי לא מעט תלמידים ששאלו אותי שאלות כמו: אם למעשה נהגי המשאיות אמונים על הובלה של תרופות, מזון וחומרי גלם, מתי בעצם הם מפסיקים לעבוד? מי דואג לזכויותיהם? הרי הם אחראים על סחורה שמשמשת את כולנו מדי יום ותמיד נמצאת בביקוש.
תשובתי הקבועה: בדיוק כאן נכנס החוק, אשר מכתיב מלמעלה שגרת עבודה מסודרת המאפשרת לנהגי המשאיות לבצע את עבודתם תוך שמירה על אורח חיים תקין. בנוסף, אני תמיד דואג להזכיר לתלמידי שכאשר יהיו נהגי משאיות בעלי רישיון נהיגה C1, הכרת החוק תהייה עבורם נכס חשוב.
במטרה לסייע לכם בתהליך היכרותכם עם החוק, בשורות הבאות אענה על השאלה הבאה: כיצד החוק מגן על זכויותיכם בתור נהגים בעלי רישיון למשאית עד 12 טון?
הורידו את הרגל מהגז: מכסת שעות הנהיגה עבור בעלי רישיון למשאית עד 12 טון
כמו כל פעולה המתבצעת לאורך זמן ממושך, גם נהיגה על משאית עד 12 טון עלולה לגרום לעייפות. אם בעל רישיון נהיגה C1 יישב מאחורי הגה המשאית שעות על גבי שעות וללא הפסקה, ערנותו תיפגם וגופו יותש. כתוצאה, רמת התפקוד הכללית שלו תרד עד כדי שהימצאותו על הכביש תהפוך לסכנה ממשית.
לפי מאמר שפורסם באוקטובר 2021 על ידי חטיבת המידע והמחקר של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, עייפות היא אחד הגורמים המובילים לתאונות דרכים. יתר על כן, נכתב במאמר כי תאונות רבות הנגרמות כתוצאה מעייפות הן בגדר קטלניות.
ובכן, אם עברתם מבחן תאוריה למשאית אתם בטח יודעים שהחוק מגביל את מספר השעות שנהג משאית יכול לנהוג ברציפות. במדינת ישראל, מכסת שעות הנהיגה של בעל רישיון למשאית עד 12 טון היא 11 שעות נהיגה ביום. בנוסף, החוק אומר שלאחר כל 4 שעות נהיגה, חובה על נהג המשאית לעשות הפסקה במשך 45 דקות לפחות. כמו כן, ולמעט במקרים חריגים המפורטים בחוק, על נהג משאית בעל רישיון נהיגה C1 להימנע מנהיגה במשך 8 שעות בין השעות 5 בערב ל-9 בבוקר.
המטרה של חוק זה היא לשמור על המצב הפיזיולוגי התקין של נהג המשאית ובכך למנוע סיבוכים בכביש. אל תשכחו כי מדובר בחוק לכל דבר ועניין שמגן על זכויותיהם של נהגים בעלי רישיון למשאית עד 12 טון. לכן, על כל מעסיק לאכוף אותו באופן שאינו משתמע לשתי פנים.
כדי שלא נשבור את הכלים: הגבלת גובה ומשקל עבור משאית עד 12 טון
אם לימוד תאוריה C1 כבר מאחוריכם, אתם בטח יודעים כי תקנות התנועה בישראל מגבילות את המשקל, הגובה והמהירות של משאיות עד 12 טון בעודן על הכביש. המטרה: למנוע פגיעה בתשתיות ולהפחית את פוטנציאל הנזק עבור בני אדם.
לפי חוקי התנועה בישראל, משאית עד 12 טון יכולה לעלות על כביש ציבורי כל עוד משקלה הכולל אינו עולה 23 טון – הכוונה פה היא למשקל המשאית בתוספת משקל המטען. כמו כן, הגובה המקסימלי של משאית עד 12 טון לא יכול לעלות על 4.2 מטרים, ומגבלת המהירות בכבישים המהירים עומדת על 80 קמ״ש.
בטיחות זו שליחות: בדיקות תחזוקה יסודיות למשאיות עד 12 טון
אוקי, אז אתם נוהגים בהתאם למכסת שעות הנהיגה ושומרים על עצמכם טריים וערניים. עכשיו הזמן לוודא שהמשאית שאתם נוהגים בה נמצאת במצב תקין, כזה שיאפשר לכם לשבת מאחורי ההגה בתחושה שיש מי ששומר עליכם.
כמו כל רכב, גם משאית עד 12 טון צריכה לעבור בדיקה בטיחותית מקיפה לפחות פעם בשנה. עם זאת, מאחר ומשאית עד 12 טון היא כלי הרבה יותר גדול ומורכב מרוב הרכבים הרגילים, החוק מציב עבורה דרישות תחזוקה מחמירות יותר. בעוד שבטיפול שנתי למכונית מתבצעת בדיקה סטנדרטית של מצב הבלמים, בדיקת בלמים של משאית עד 12 טון היא הרבה יותר יסודית, שכן כובד המשאית בהשוואה למכונית דורש כוח עצירה רב יותר. הדבר נוגע גם למערכת ההיגוי של משאית עד 12 טון. היא דורשת תשומת לב יתרה מאחר שהיא אחראית לתמרון רכב כבד. לכן, כחלק מהבדיקה של מערכת ההיגוי במשאית עד 12 טון תבוצע בדיקה של מוטות הקישור ומצב שמן ההגה.
חשוב לציין כי הבדיקה השנתית מתבצעת על ידי טכנאי מוסמך והאחריות לוודא את ביצועה נופלת על הבעלים של המשאית, אשר חובתו לספק לנהג המשאית כלי מתוחזק שעומד בתקני הבטיחות.
בשורה התחתונה, החוק מכיר במורכבות הטכנית ובמקרים המסוכנים שעלולים להיגרם כתוצאה מנהיגה על משאית עד 12 טון. לכן הוא מגדיר בצורה ברורה את בדיקות התחזוקה המעמיקות אשר מטרתן לשמור על נהגי המשאיות ולאפשר להם לבצע את עבודתם בצורה בטוחה, כזו שתעניק להם ראש שקט וידיעה שיש על מי לסמוך.
לסיכום:
כפי שציינתי בתחילת המאמר, ידיעת החוק מהווה עבורכם נכס. החוקים כבר קיימים וכל מה שנדרש הוא פשוט לציית להם. החוק, רק מעצם קיומו, עושה עבורכם חלק גדול מעבודת ניהול הסיכונים וכך שומר על הבטיחות האישית שלכם. אם אתם עדיין שואלים את עצמכם שאלות בנושא, אל תהססו לפנות למורה נהיגה למשאית, שכן מטרתו היא להעניק לכם גב תומך וידע אשר יאפשר לכם להתמקד בראש ובראשונה בשליחות שלכם בתור נהגי משאיות עד 12 טון.
———–
(מאמר בלוג 36)