בתור מורה נהיגה למשאית, אני עוקב באדיקות אחר התפתחות הרכב האוטונומי. כלומר רכב שמחשב פנימי מסיע, ללא התערבות של נהג אנושי. אני תוהה כיצד טכנולוגיה מהפכנית שכזו תשפיע על עולם התחבורה, ויותר ספציפית על העולם של לימוד רישיון נהיגה למשאית עד 12 טון.
בתור אזרחים חושבים ולמדים כחלק מעולם מערבי שמשנה את צורתו בתדירות גבוהה, למדנו לשאול שאלות רבות במטרה להתכונן לשינויי העתיד. עם זאת, בתקופה האחרונה מתברר כי שילובו של הרכב האוטונומי בחיי היומיום שלנו רחוק עד מאוד, עד כדי שעולות תהיות רבות בקשר לחלום הכביר בו מכונות יחליפו את בני האדם בשלל היבטים תעסוקתיים.
משאית עם רישיון נהיגה C1 שיכולה לנהוג על עצמה: זה כבר קיים?
בואו נבין תחילה מהו רכב אוטונומי. נכון לפעמים אתם מסיימים בילוי עם חברים ואין להם כוח לנהוג חזרה הביתה? או אם נתמקד בעולם של בעלי רישיון נהיגה C1 על משאית, בסוף יום ארוך הם מתעייפים והיו רוציים שמישהו אחר פשוט ינהג בשבילם?
מסתבר שהרבה אנשים מרגישים ככה. ולכן כבר בשנות ה- 80 התחילו חברות מובילות כמו מרצדס לנסות לפתח את הטכנולוגיה שתאפשר לרכב לנהוג את עצמו – ממש כמו שרואים בסרטי מדע בידיוני. אבל באותן שנים הטכולוגיה עדיין לא הבשילה, ולא נרשמה פריצת דרך משמעותית שתאפשר לבעלי רישיון נהיגה C1 לנמנם בתא הנהג בזמן שהרכב נוהג את עצמו.
פריצות הדרך המשמעותיות יותר חלו בשנים האחרונות, תודות לכניסה של טכנולוגיות כמו בינה מלאכותית (AI) או ביג-דאטה. בתור מורה נהיגה למשאית שנמצא כל היום על הכביש אני יודע לומר לכם שטכנולוגיות כאלו אנחנו פוגשים כאשר אנחנו משתמשים באפליקציות לניווט כמו Waze. ובשנים האחרונות, מיטב החברות רתמו אותן כדי לפתח רכבים שנוסעים בעצמם, כאילו הוציאו רישיון נהיגה C1 למשאית בעצמם. אני מדבר על חברות כמו טסלה, טויוטה, General Motors, הונדה, אפילו אפל. ניסויים ברכבים אוטונטמיים החלו כבר לפני כמה שנים טובות. באזורים מסויימים בארצות הברית הם אפילו פעילים ואפשר לפגוש אותם על הכביש, כאשר הנהג קורא עיתון בזמן שהרכב מסיע אותו לעבודה בביטחה.
אז רגע, מה יהיה עם כל אותם אנשים ששוקלים להוציא רישיון נהיגה C1 על משאית? יש מה לחפש מורה נהיגה למשאית ולהתחיל בתהליך? לדעתי האישית בהחלט כן, והנה הסיבות למה.
רישיון נהיגה C1 על משאית עד 12 טון: עדיין מומלץ להוציא, ואפילו יותר מאי פעם
הנה הסיבה העיקרית שבגללה אני חושב שהוצאת רישיון נהיגה על משאית עדיין מומלצת, ואפילו מאוד: עד שרכבים אוטונומיים ינהגו בכבישים יש עוד לא מעט זמן. הנה כמה סיבות למה אני חושב כך:
- הטכנולוגיה עוד לא בשלה: לפתח רכב שנוהג בעצמו זה תהליך מורכב שיכול לקחת שנים רבות. גם הרכבים האוטונומיים שעל הכביש עדיין לא מושלמים. למשל בשנת 2018 נהרגה אישה בת 49 כתוצאה מרכב אוטונומי של חברת Uber אשר לא עצר בעת חצייתה את הכביש. לאחר האירוע הטראגי שהתרחש, נשיא ארה״ב לשעבר באראק אובמה טען כי מדובר ב-״קריאת השכמה לכל תעשיית הרכב האוטונומי ולממשלה לשים עדיפות גבוהה לבטיחות.״
- העולם עדיין לא מוכן: הרבה פעמים, גם כאשר הטכנולוגיה בשלה, לשאר העולם לוקח זמן להגיב. ואם אנחנו מדברים על אנשים או חברות שצריכים נהגים עם רישיון נהיגה C1, יכול לקחת להם אפילו יותר זמן להיות מוכנים מאדם פרטי שמחליט להתפנק עם רכב אוטונומי. אתם יודעים למשל כמה מורכב לארגון כמו חברת לוגיסטיקה שמפעילה צי משאיות להחליף את כולו במשאיות אוטונטמיות? המנהלים הבכירים צריכים להיות מוכנים לכך, ואחר כך הם צריכים להציג את הרעיון לדירקטוריון, ואחר כך למצוא את התקציב להחלפת צי הרכבים, ולהעביר הדרכות לכל הנהגים עם רישיון C1 איך לתפעל רכב אוטונומי במקום המשאית הרגילה… מדובר בתהליך שיכול לקחת שנים רבות.
- הרגולציה עדיין לא מוכנה: יותר מכל המכשולים, זהו כנראה פקק התנועה המשמעותי ביותר שעוצר את הכניסה של רכבים אוטונומיים לשימוש מסיבי. סביב עולם התחבורה ככלל ומשאיות בפרט ישנה חקיקה מאוד מורכבת, שמסדירה הכל: כמה מס משלמים על משאית, איפה מותר להן ליסוע, מה ההבדל בין שטח עירוני לכביש מהיר, כל כמה זמן עליהן לעבור טיפול, ועוד עשרות אם לא מאות חוקים נוספים. הכניסה של רכבים אוטונומיים לכבישי ארצנו תצטרך לעבור חקיקה דומה. וכולנו יודעים כמה זמן לוקח להעביר חוקים במדינה שלנו.
במילים אחרות, אני לא חושש לפרנסה שלי כמורה נהיגה למשאית, ואני מאמין שבעשורים הקרובים, אפילו אם נתחיל לראות משאיות אוטונטמיות, הן עדיין לא יחליפו את כל הנהגים, בטח שלא בבת אחת. מה אני כן חושב? שכמו כל דבר, גם תחום הנהיגה על משאיות צפוי להשתנות. עוד כמה שנים נגלה שאדם שהוציא רישיון נהיגה C1 למשאית על 12 טון הוא לא רק נהג אלא מפעיל מערכות, שעובד יחד עם הרכב האוטונטמי כדי להבטיח יעילות ובטיחות. התפקיד של הנהג לא יתבטל – הוא רק יצמח וישתנה.
———–
(מאמר בלוג 33)