כמורה נהיגה למשאית שהוא גם בעל עסק, יש לי פינה חמה בלב לתלמידים שבזכות זה שהוציאו רישיון נהיגה C1 החליטו לפתוח עסק משלהם. ברוב המקרים כאשר אני מתחיל ללמד נהיגה על משאית תלמיד חדש, עוד אין לו מטרה ברורה לפתוח עסק. הוא לרוב מחליט להוציא רישיון נהיגה C1 למשאית עד 12 טון כי נראה לו שזה יאפשר לו להתקבל לעבודה בתחום, ורק אחרי כמה שנים, אחרי שצבר ניסיון, הוא מחליט לפתוח עסק משלו.
עם אולג הסיפור היה שונה. הוא פנה אלי כאשר חיפש מורה נהיגה למשאית, וכבר בשיחת ההכרות הטלפונית בינינו קלטתי כמה הוא להוט להתקדם בתהליך. הוא אמר לי שכבר עשה מבחן תאוריה למשאית, הוציא את כל האישורים הנדרשים, ורצה לקבוע שיעור ראשון כמה שיותר מוקדם.
"אילן, אני All In" הוא אמר לי, "רק בוא נתחיל כמה שיותר מוקדם. מבחינתי מחר לפנות בוקר, נעיר יחד את השמש".
אז עשיתי מה שאולג ביקש. ברוב המקרים שיעור הנהיגה על משאית הראשון של היום מתחיל אצלי בשעה 7. קבעתי לאולג שיעור לפני כן, בשעה 5:30. וכמו שגיליתי, אולג באמת היה All In.
"אילן, אני All In": להוציא רישיון נהיגה על משאית בשביל הזדמנות עסקית
בבוקר המחרת שמחתי לראות שאולג הגיע לנקודת המפגש שלנו לשיעור נהיגה על משאית, למרות השעה המוקדמת. זה לא מובן מאליו. לפעמים פונים אלי מתעניינים שרוצים להוציא רישיון נהיגה C1 כמה שיותר מהר, אבל ברגע האמת לא מופיעים או מבטלים קצת לפני תחילת השיעור. עם אולג זה היה שונה. לא רק שהוא הגיע לנקודת המפגש, הוא הגיע לפני וחיכה לי במקום שאני אחכה לו!
לחצנו ידיים, והתחלנו בשיעור. לשמחתי אולג הכיר הרבה מהדברים שלרוב אני עובר עליהם בשיעור הראשון. למבטי המשתאה הוא אמר "ראיתי קצת סרטונים ביו-טיוב על נהיגה במשאית עד 12 טון. רציתי לבוא מוכן, כדי שלא נבזבז זמן." וכך בשיעור הראשון יכלנו באמת לחסוך קצת זמן בהסברים, ולהתמקד יותר בנסיעה ורכישת ניסיון. בסיום השיעור, כאשר פתחנו יומנים כדי לקבוע את השיעור הבא, אולג שאל אם נוכל להפגש לעוד שיעור באותו הערב. התנצלתי ואמרתי שיש לי משפחה לחזור אליה, אבל למחרת שוב קבענו שיעור מוקדם, ועל הדרך כבר קבענו עוד 10 מפגשים כפולים, שיתנו לאולג בסך הכל 20 שיעורי נהיגה על משאית, כפי שנדרש לפני הגשה לטסט.
אחרי שיעור נהיגה על משאית או שניים, שאלתי את אולג "תגיד, למה הדחיפות? רוב התלמידים שרוצים להוציא רישיון נהיגה C1 למשאית מעדיפים לרווח, לקחת כמה ימים בין שיעור לשיעור… למה אתה כל כך ממהר?". ואז אולג סיפר לי קצת על עצמו, ועל ההזדמנות שנקרתה בדרכו וגרמה לו להיות, כמו שהוא אומר, All In.
כבן למשפחה של עולי חבר העמים, לא עמדו בפני ההורים של אולג הרבה הזדמנויות. כך שהפרנסה בבית תמיד דחקה ואולג מגיל צעיר התחיל לעבוד. הצד החיובי של המצב היה שמוקדם מאוד אולג הבין את החשיבות של עבודה קשה, וחשוב לא פחות, הוא למד לזהות הזדמנויות כאשר הן נקרו בדרכו. כך הפך ליזם בנשמה. כאשר הוא הגיע אלי לשיעורי נהיגה על משאית הוא היה בסך הכל בן 32, וכבר ברזומה שלו היו מספר עסקים שפתח וניהל לאורך השנים, כולל בית קפה, עסק לייבוא חטיפים מהמזרח, השקעה בדירת Airbnb, ועוד. אבל אז הגיעה שנת 2020 ואיתה מגפת הקורונה, ואולג נאלץ לסגור את העסקים שפתח עקב חוסר יכולת לתפעל אותם כראוי.
העסק החדש של אולג: צריך רק רוח יזמית, ראש פתוח ורישיון נהיגה C1 למשאית עד 12 טון
ב- 2021, כאשר העולם החל להיפתח שוב, אולג מצא עבודה כשכיר בתור מנהל תיקי לקוחות עבור חברה המספקת שירותי ראיית חשבון למסעדות ובתי קפה. אבל גם מהמשרד כשכיר, נפש היזם של אולג תמיד חיפשה הזדמנויות. והוא זיהה אותה, כמה ימים לפני שהתקשר אלי כדי להוציא רישיון נהיגה C1.
מאחר ומתוקף תפקידו אולג דיבר עם בעלי מסעדות, בתי קפה ופאבים כל היום, הוא זיהה צורך שלא ממומש אצל רבים מהם: ירקות טריים במחיר משתלם. בעלי העסקים האלו היו צריכים לשלם סכומים גבוהים עבור סחורה טריה, או להתפשר ולקנות סחורה ישנה שהוקפאה. הראש היזמי של אולג הבין שיש לו כאן פתח. הוא דיבר עם אחד מחבריו שגר במושב ולמשפחתו יש משק – הם יכלו לספק ירקות ופירות טריים על בסיס יומי. במקביל, אולג חתם על חוזים עם 10 בעלי עסקים על כך שתוך מספר שבועות הוא יהיה זה שיספק להם את הסחורה, במחיר נוח ומשתלם. הדבר היחיד שנשאר הוא להוביל את הסחורה מהמשק למסעדות כל בוקר. הוא כבר קנה פורד טראנזיט משומשת במחיר מציאה, אבל מי ינהג בה? אולג, כמובן, עם רישיון הנהיגה C1 שהוא החליט להוציא בעזרתי.
אחרי שאולג סיפר לי את הסיפור שלו והסביר לי על ההזדמנות החדשה שיצר לעצמו, אמרתי לעצמי שאעשה כל מה שאפשר כדי שיהיה לו רישיון נהיגה C1 על משאית עד 12 טון בהקדם האפשרי. הקדמנו את השיעורים ככל שיכלנו, הייתי זמין לאולג בכל שאלה או התלבטות ואפילו באתי איתו לראות את הרכב שקנה. בזכות הנחישות של אולג הוא עבר את הטסט למשאית בניסיון הראשון, הודיע לבוס שהוא עוזב, והתחיל לעבוד במשרה מלאה בעסק. לפני מספר ימים התקשרתי לאולג כדי לשמוע איך הולך לו, זמן מה אחרי שהוציא בעזרתי רישיון נהיגה C1 על משאית. שמחתי לשמוע שרישיון הנהיגה על משאית עזר לו לההתחיל לתפעל את העסק כמו שתכנן, ושתוך זמן קצר הוא גייס עוד לקוחות לקו האספקה שלו. כיום אולג מעסיק שני נהגים עם רישיון נהיגה C1 שמבצעים את המשלוחים בזמן שהוא מנהל – אבל פעם בשבוע הוא מגניב נסיעה על משאית עבור עצמו, פשוט כי הוא כל כך נהנה…
———–
(מאמר בלוג 28)