אני מלמד נהיגה כבר משנת 1992. אם תעשו את החשבון, תראו שזה לא מעט. למעשה, חלק גדול מהתלמידים שמגיעים אלי עוד לא נולדו כאשר החלטתי ללכת בדרכו של אבי, ולהתחיל לעבוד כמורה נהיגה בעצמי.
אחת ההחלטות שקיבלתי בשלב מאוד מוקדם בקריירה שלי היה להתמקד בשיעורי נהיגה למשאית. כלומר להיות מורה לנהיגה קצת שונה מאחרים, כזה שלא מתמקד בלימוד נהיגה להוצאת רישיון נהיגה B לרכב פרטי, אלא רק מלמד איך להוציא רישיון נהיגה C1 למשאית עד 12 טון. דבקתי בהחלטה הזו שנים רבות ואני מאמין שזו היתה אחת ההחלטות המקצועיות הכי חשובות שקיבלתי.
מדוע החלטתי להתמקד ולהיות רק מורה נהיגה למשאית? זה לא קשור לכסף. למעשה, אחד הדברים שהכי חשוב לי לומר לתלמידים שמתעניינים בהוצאת רישיון C1 הוא שמבחינת תשלום העלות של שיעור נהיגה למשאית די דומה לזה של שיעור נהיגה על רכב פרטי. אז למה זה כן קשור? הנה 6 הסיבות שבגללן החלטתי להיות מורה נהיגה למשאית…
סיבה 1: מורה נהיגה למשאית מאוד משפיע לטובה על חיי התלמידים
אחד הדברים הכי כיפיים בתיכון הוא לקבל רישיון נהיגה. בחיי צעירים וצעירות בגילאי 16, 17 או 18 קבלת הרישיון פותחת את העולם עבורם. פתאום הם יכולים להגיע לכל מקום, לא תלויים בהורים, אפשר לצאת לבלות, לפגוש את החבר'ה… מה לא! זו תחושה נהדרת, ואני שותף לשמחה של כל נער או נערה שמקבלים רישיון נהיגה ויכולים להתחיל להיות עצמאיים.
ובכל זאת, אני מאמין שבתור מורה נהיגה למשאית יש לי יכולת להשפיע לטובה על חיי אנשים אפילו יותר מאותה תחושה נפלאה. זאת משתי נימוקים. הראשון הוא שכאשר תלמיד מקבל רישיון נהיגה C1 למשאית עד 12 טון הוא מקבל גם רישיון נהיגה B ורשאי לנהוג גם על רכב פרטי. כלומר, שיעורי נהיגה על משאית מביאים את התלמידים לאותו המקום של עצמאות בנהיגה. לכך מצטרפת העובדה ששיעורי נהיגה על משאית וקבלת רישיון C1 פותחים לתלמידים אינספור אפשרויות להתקדם בעוד אספקטים בחיים: תפקידים טובים בצבא, אפשרות להתחיל לעבוד כנהג משאית אחרי השחרור ולהרוויח משמעותית יותר מרוב החיילים המשוחררים, פיתוח קריירה, אופק קידום, וכל שאר הדברים הטובים שבסופו של דבר עוזרים לאדם לבנות את חייו.
סיבה 2: שיעורי נהיגה על משאית מייצרים נהגים טובים יותר
מצד אחד, לימוד נהיגה על משאית הרבה פחות מורכב ממה שנשמע. המשאיות היום חכמות מאוד, בטוחות, ואחרי כמה שיעורי נהיגה על משאית עד 12 טון לנהוג בהן כבר נהיה טבע שני. מצד שני, משאית היא עדיין כלי רכב מורכב יותר, אשר דורש מהנהג כישורי נהיגה גבוהים יותר מאשר רכב פרטי.
המשמעות של כל זה היא שכמורה נהיגה למשאית אני מעביר שיעורים שבהם התלמידים שלי לומדים יותר על תפעול רכבים ונהיגה בטוחה מאשר אם הייתי מלמד אותם נהיגה על רכב פרטי. ולכן, כאשר הם עולים לנהוג על רכב פרטי, הנהיגה שלהם בטוחה ומדויקת יותר, הם מבינים טוב יותר את הכביש, ויודעים לתפעל מצבים מאתגרים טוב יותר מאשר אם לא היה להם רישיון נהיגה C1. במילים אחרות, כמורה נהיגה למשאית אני מרגיש שאני עוזר להביא לכביש נהגים טובים יותר, וכך מצמצמים את כמות תאונות הדרכים שעל הכביש.
סיבה 3: שיעורי נהיגה על משאית מושכים אנשים ממוקדים ומעניינים
כנראה שהדבר שאני הכי אוהב בעבודתי כמורה נהיגה למשאית, יותר מהנהיגה עצמה, היא העבודה עם האנשים. כיף לי עם התלמידים שלי, יהיה גילם אשר יהיה. אני אוהב להכיר אותם, לדבר איתם, לצחוק איתם, ולהנות מהדרך המשותפת.
מה שמעניין הוא ששיעורי נהיגה על משאית מושכים אליהם את האנשים היותר ממוקדים. אלו שיודעים מה הם רוצים, שמחכים לרישיון נהיגה C1 כדי להתחיל לעבוד ולהתפרנס, ומוכנים להתאמץ כדי להשיג את מטרתם. אני אוהב אנשים כאלה. אני מוצא את המיקוד שלהם מעורר השראה. יש להם משימה, והם כאן כדי להגשים אותה. זאת הזכות שלי כמורה נהיגה למשאית לעזור להם לקבל רישיון נהיגה C1 כדי שיוכלו להנות מפירות הנחישות שלהם.
סיבה 4: נהגים עם רישיון נהיגה C1 למשאית עד 12 טון מבוקשים היום יותר מאי פעם
אחד הדברים הכי חשובים בכל מדינה, ארגון או עסק הוא המערך הלוגיסטי. כמה מהר לוקח לשנע מטען מנקודה א' לנקודה ב'. זה לא צחוק, אימפריות קמו ונפלו על היכולת שלהן להעביר מטענים או אנשים במהירות ויעילות. צבאות ניצחו או הפסידו קרבות בגלל היכולת הזו, וכך גם עסקים.
שיעורי נהיגה על משאית מעניקים לי את הזכות לתרום את חלקי למערך הלוגיסטי של מדינת ישראל, ושל חברות רבות וטובות אשר פועלות בה. הנהגים שאני מעביר להם שיעורי נהיגה על משאית ועוזר להם לקבל רישיון נהיגה C1 משתלבים אחר כך באחד המערכים החשובים ביותר בארץ שלנו ובאורח החיים המודרני שלנו. אני גאה לקחת חלק בהכשרה של האנשים האלו, שעבודתם במשאיות מאפשר לכל אחד ואחת מאיתנו ליהנות כל יום מאוכל טרי, סופרמקרט מלא, חנויות עמוסות בכל טוב, ומשלוחים שמגיעים תוך ימים ספורים מהקצה השני של העולם הישר אל פתח ביתינו.
סיבה 5: יותר כיף לנהוג על משאית עם רישיון נהיגה C1
אבל אחת הסיבות שבזכותן אני כל כך אוהב להיות מורה נהיגה למשאית היא שאני הרבה יותר אוהב לנהוג על משאית מאשר על רכב פרטי. אני אוהב את הגובה של הכלי מעל הכביש, הטרטור של המנוע שמרטיט את הלב, הנוף של הארץ היפה שלנו שנגלה מהחלון, וכל שאר הדברים הטובים שמגיעים אחרי שמוציאים רישיון נהיגה C1 ומתחילים לנסוע על משאית באופן קבוע.
סיבה 6: כי אבא אמר לי להיות מורה נהיגה למשאית
כפי שאולי קראתם בכתבה אחרת באתר, אבי ישראל אוסטרייכר, אף הוא היה מורה לנהיגה. הוא לימד נהיגה את חיילי צה"ל כבר בשנות ב- 40', ואחר כך הקים בשנת 1954 את בית הספר לנהיגה הזה. הוא לימד בו נהיגה על מגוון כלי רכב: מכוניות פרטיות, אוטובוסים, אופנועים… אבל תמיד הכי אהב להעביר שיעורי נהיגה על משאית.
בשנת 1992, כאשר אני התחלתי ללמד נהיגה יחד עם אבי, הוא אמר לי שהכי כדאי לי להתמקד ורק ללמד נהיגה על משאית. הקשבתי לעצתו, וגיליתי שהוא צודק – אני הכי נהנה ללמד נהיגה על משאית. למה זה ככה? אולי זה בזכות כל הסיבות שמניתי למעלה, ואולי היו לאבי עוד סיבות שכיום נסתרות בעיני. מה שבטוח, העצה של אבי להתמקד בשיעורי נהיגה במשאית בלבד עשתה לי טוב בלב ועושה טוב לתלמידי.
———–
(מאמר בלוג 20)