אחת ולתמיד: למה כדאי רישיון נהיגה C1 על משאית במקום רישיון נהיגה B על רכב פרטי?
השבוע שוב היתה לי שיחת טלפון, שכמוה אני מנהל כמעט כל שבוע. מעבר לקו היה בחור צעיר בן 17 וחצי. הוא התקשר אלי כי שמע שאם יוציא רישיון נהיגה C1 למשאית עד 12 טון הוא בעצם יוכל גם לנהוג על מכונית רגילה. אמרתי לו שבוודאי שכך הדבר, ושאני מברך אותו על כך שחשב על האפשרות הזו. אבל הבחור עדיין התלבט אם לימוד נהיגה על משאית הוא הדבר שמתאים לו.
"זה לא מורכב יותר? או יקר יותר?" הוא שאל.
"ממש לא", עניתי, "להוציא רישיון C1 על משאית זו בערך באותה השקעה הנדרשת להוצאת רישיון על רכב פרטי. ההבדל הוא שרישיון נהיגה על משאית פותח לך עולם ומלואו אחרי שאתה מקבל אותו."
"באמת?" הבחור התפלא, "תוכל להסביר?"
ומאחר ואני בנאדם שאוהב להסביר (מורה, בכל זאת) עברתי איתו על כל הדרישות שצריך כדי להוציא רישיון C1, ויחד ראינו שהן לא כל כך שונות מאלו של רישיון B על רכב פרטי…
באיזה גיל אפשר להתחיל לימודי נהיגה על משאית לעומת רישיון B?
הדבר הראשון שהסברתי לבחור היה בנוגע לגיל המינימלי של תחילת לימודי נהיגה על משאית לעומת לימוד נהיגה על רכב רגיל. אם נסתכל על המספרים, נראה שאין הבדל גדול בין שתי האפשרויות: לימודי נהיגה על רכב פרטי אפשר להתחיל כבר בגיל 16.5, והגיל המינימלי להוציא בו רישיון הוא 16 ו- 9 חודשים. לעומת זאת, אפשר להתחיל ללמוד נהיגה על משאית מגיל 17, ולגשת לטסט בגיל 17.5. אם עוברים טסט בגיל כזה מקבלים רישיון נהיגה B לרכב פרטי, ובגיל 18 מקבלים בדואר את הרישיון C1.
במילים אחרות, אפשר להתחיל לימוד נהיגה על משאית עד 12 טון בגיל מוקדם. מאחר ורוב הצעירים מתחילים להתעניין בלימודי נהיגה רק אחרי שעברו את גיל 17 (כך לפחות מניסיוני), ברוב מוחלט של המקרים נושא הגיל לא מורגש.
לימוד תאוריה C1 למשאית לעומת לימוד תאוריה לרישיון B
אחרי שהסברתי לבחור על הגיל המוקדם ביותר שבו ניתן להוציא רישיון נהיגה C1, עברנו לדבר על מבחן התיאוריה למשאית.
כדי להוציא רישיון נהיגה (כל רישיון) תצטרכו לעבור מבחן תאוריה. בין אם תחליטו להוציא רישיון C1 וללמוד למבחן תאוריה למשאית, או שתחליטו לעשות רישיון B וללמוד תאוריה לרכב פרטי, אתם צפויים להתקל במבחן מאוד דומה. בשני המקרים תצטרכו להרשם למבחן התיאוריה, לשלם אגרה ע"ס 65 ש"ח (נכון לכתיבת שורות אלו), ולגשת למבחן התאוריה באחד המרכזים המאושרים על ידי משרד התחבורה.
במבחן תאוריה למשאית וגם בתאוריה לרישיון B אתם נדרשים לענות על 30 שאלות תוך 40 דקות, ותוכלו לטעות רק 4 פעמים. מבחני התאוריה מבוססים על שאלות בחירה מרובה (מבחנים אמריקאים) שאותם עורכים על מחשבים.
ומה לגבי תוכן השאלות? אם תחליטו ללכת על הכל ולעשות רישיון נהיגה C1, תגלו שמבחן תאוריה למשאית מאוד דומה למבחן תיאוריה לרכב רגיל. רוב השאלות מתמקדות בחוקי תנועה, תמרורים… כל מה שצריך לדעת כשעושים רישיון נהיגה B רגיל על רכב פרטי. ישנן מספר שאלות שמתמקדות בחוקים שקשורים במיוחד למשאית, כמו למשל שאלות על הגבלות גובה מטען, עקיפה בטוחה, מהירות נסיעה באזורים שונים… אלו שאלות שהתשובות עליהן מאוד הגיוניות ועם קצת למידה ניתן לדעת את התשובות אליהן.
במילים אחרות – אם אתם מוציאים רישיון נהיגה C1 תדרשו לעבור מבחן תאוריה למשאית שאינו שונה מאוד ממבחן תאוריה רגיל.
כמה שעות לימוד צריך להוציא רישיון על משאית לעומת רישיון B לרכב פרטי, וכמה מורכבת הנהיגה?
"אוקי, אז הגיל ותאוריה למשאית הם לא מכשול", אמר הבחור, "מה עם שעות לימוד? לנהוג על משאית נשמע יותר מורכב מלנהוג על רכב פרטי, בטח צריך הרבה יותר שיעורים."
חייכתי ועניתי "תתפלא!", ושיתפתי אותו עם המספרים המדויקים.
כדי להוציא רישיון נהיגה B על רכב פרטי התלמיד נדרש לבצע מינימום של 28 שיעורי נהיגה, כאשר לטסט הוא יגש רק לאחר שהמורה מרגיש שהתלמיד מוכן. וכמה שיעורי נהיגה צריך לעשות כדי להוציא רישיון נהיגה למשאית? מינימום 32. כלומר, ההבדל בין שני סוגי הרישיונות הוא רק 4 שיעורים. ומאחר ואני לרוב עורך שיעורים כפולים, מדובר בסך הכל שני מפגשים.
הבחור בטלפון התפלא איך זה יכול להיות. עניתי לו שעם המורה הנכון, ללמוד נהיגה על משאית זה לא דבר כל כך מורכב! המשאית היא כלי רכב לכל דבר. נכון, היא גדולה יותר, אבל חוקי התנועה בארץ חלים גם על משאיות. ואם יש תקלה משמעותית – הולכים למוסך. בשיעורי הנהיגה על משאית עד 12 טון התפקיד של התלמיד הוא לצבור ניסיון וביטחון בנסיעה על כלי רכב גדול, ותתפלאו כמה מהר מתרגלים לנהיגה על כלי רכב גבוה. למעשה, קשה לחזור אחר כך לנהיגה על כלי רכב פרטי רגיל!
כמה עולה שיעור נהיגה על משאית לעומת שיעור נהיגה על רכב פרטי?
הגענו לשאלת השאלות: "כמה עולה על שיעור נהיגה על משאית?" שאל הבחור שבטלפון. "זה לא יותר יקר משמעותית משיעור נהיגה רגיל?"
כאן כבר ממש חייכתי. "כל מורה נהיגה לוקח מחיר אחר", עניתי, "אבל אני מבטיח לך שהמחיר של שיעור נהיגה על משאית לא יעלה לך הרבה יותר משיעור נהיגה על רכב פרטי. מדובר באותו טווח מחירים, ואתה לא צפוי לשלם על לימוד נהיגה לרישיון C1 הרבה יותר מאשר לימוד נהיגה לרישיון B."
למה כל כך משתלם להוציא רישיון נהיגה C1 על משאית במקום רישיון לרכב רגיל?
אחרי שאמרתי לבחור שעל לימוד לרישיון נהיגה C1 הוא לא צפוי לשלם הרבה יותר מאשר על רישיון B, נראה שנגמרו לו המילים. ניצלתי את הרגע ואמרתי לו: "עניתי לך על כל השאלות , ועכשיו אני רוצה לספר לך כמה דברים חשובים, ולמה להתחיל לימוד נהיגה על משאית עד 12 טון זו אחת ההחלטות הכי טובות שאתה יכול לקבל כרגע", והנה מה הסברתי לה.
ראשית, הניסיון שהוא ירגוש בנהיגה על משאית יהפוך אותו לנהג מוצלח בהרבה מאשר אם ילמד על רכב פרטי. הניסיון של לימוד על רכב גבוה וגדול מפתח כישורי נהיגה גבוהים מאוד, מה שמאפשר לתפעל ארועים על הכביש בקלות, לנהוג בזהירות, ואפילו לדעת איך לתפעל את כלי הרכב טוב יותר.
בנוסף, רישיון נהיגה C1 הוא דלת כניסה לשלב הבא בחייו של אדם צעיר. בצבא ישנם שפע תפקידים מעניינים לבעלי רישיון נהיגה C1: מובילים, מומחי לוגיסטיקה, יועצים, ועוד. רישיון C1 גם מאוד שימושי בתפקידים קרביים רבים, בעיקר ככל שעולים בסולם הדרגות. להתגייס לצבא עם רישיון למשאית – זה יתרון!
ומה אחרי הצבא? כאן הכוח האמיתי של רישיון C1 נכנס לפעולה. ראשית, אפשר להשתחרר, למצוא משרה כנהג רכב מסחרי, ולהתחיל להרוויח בגיל 21-22 סכום של 10 ש"ח ועם קצת ניסיון להגיע לסכומים של 14 אלף ש"ח ואפילו יותר (נכון להיום). בנוסף, במידה ואדם ירצה לפתוח עסק, רישיון נהיגה C1 זה אחד הכלים הכי חשובים שיכולים להיות לו – הוא לא יהיה תלוי במובילים או נהגים שכירים, ויוכל לבצע הובלות או נסיעות עם מטען בעצמו.
השיחה שלנו התארכה, אבל נהנתי ממנה. כי ידעתי שבסופה הבחור יקבל את ההחלטה הנכונה.
"מתי אפשר להתחיל?" הוא שאל אחרי שעיכל לרגע את כל מה שדיברנו עליו. ואני בליבי שמחתי, כי עזרתי לבחור צעיר לקבל החלטה שמהר מאוד תהפוך עבורו לברכה.
———–
(מאמר בלוג 18)