בואו נדבר על תאוריה למשאית: מדוע החוק דורש אותה, ולמה לדעתי, כמורה נהיגה למשאית, זו דרישה מוצדקת. חשוב באותה מידה, בואו גם נבין מה אתם יכולים להרוויח ממעבר מוצלח של תאוריה למשאית.
הרבה מהתלמידים שמגיעים אלי כבר נוהגים על רכב פרטי. הם פונים אלי מאחר והם מתעניינים בהוצאת רישיון ג' לבעלי רישיון ב'. כאשר אני אומר להם שכדי לקבל רישיון C1 יהיה עליהם לעבור בהצלחה מבחן תאוריה למשאית, רבים מהם מופתעים. הם שואלים אותי 'למה אני צריך לעשות תאוריה למשאית? כבר עברתי תאוריה לפני שקיבלתי את רישיון הרכב. הכביש הוא אותו כביש, ואתה אומר בעצמך שללמוד נהיגה על משאית זה משהו שכל אחד יכול… אז למה עכשיו עלי שוב להשקיע זמן כדי ללמוד ולעבור מבחן תאוריה למשאית?'
האמת? אני ממש מבין אותם. לעבור מבחן תאוריה למשאית אומר שצריך להשקיע זמן ואנרגיה בלמידה וביצוע הבחינה, ובתכל'ס למי יש זמן פנוי בימינו? ובכל זאת, אני מבין את הדרישה למבחן תאוריה למשאית כדי להוציא רישיון ג' לבעלי רשיון ב', והנה הסיבות לכך…
תאוריה למשאית לעומת תאוריה לרכב: דע את מקומך על הכביש
מבחן תאוריה למשאית קיים מסיבה אחת פשוטה: כדי לוודא שהאדם שעולה על המשאית מכיר את החוקים שחלים עליו כנהג, ואת החוקים שחלים על כלי הרכב שבו הוא נוהג. זאת על מנת לוודא שהוא כשיר לנהיגה מבחינת הבנה, וגם כדי שניתן יהיה להחיל עליו את האחריות לכל מאורע שקורה עקב נהיגתו. ויודעים מה? אם תאוריה לרכב פרטי חשובה, אז תאוריה למשאית חשובה פי כמה. כי אם חלילה משאית מעורבת בתאונת דרכים, הנזק והפגיעה הפוטנציאליים בבני האדם יכול להיות עצום.
ולכן, תאוריה למשאית היא מבחן שאולי דורש קצת השקעה, אבל הוא שווה את זה. גם כדי לוודא שבעל רישיון הרכב הפרטי מעודכן בחוקי הנהיגה בארץ, וגם כדי להבטיח שהוא בקיא בחוקים או התמרורים שחלים ספציפית על משאית C1. לדוגמה:
- במשאית חובה להדליק אורות כל השנה, בעיר ומחוץ לה, ביום ובלילה (לעומת רכב פרטי שעליו חלה חובת הדלקת אורות כל הזמן רק בתקופת שעון חורף)
- משאיות לא תמיד מורשות לחנות באזורים מסויימים עקב משקלן הגדול
- משאיות לא תמיד מורשות להכנס לאזורים מסויימים עקב גובה הכלי ו/או המטען שהן סוחבות
- במידה ובצומת יש שני נתיבים, משאיות יכולות לבצע את הפניה רק דרך המסלול הימני ביותר (אלא אם מסומן אחרת)
- גובה המטען שמעבירה המשאית תלוי במשקל הרכב. למשל, ברכב שמשקלו 3.5 עד 8 טון גובה המטען לא יעלה על 3.5 מטרים
אלו רק מספר חוקים מיני רבים אשר חלים על משאיות ורכבים מסחריים. מבחן תאוריה למשאית מוודא שהתלמיד בקיא בחוקים אלו, כך שכאשר יקבל רישיון C1 הוא יוכל לנהוג בהתאם לחוק – ובבטחה.
תאוריה למשאית: אז מה יוצא לי מזה?
אוקי, אז אנחנו יכולים להסכים שתאוריה למשאית חשובה כי היא בוחנת את הבקיאות בחוקים שחלים רק על רכבים כבדים, ורק אם עוברים את המבחן בהצלחה אפשר להוציא רישיון ג למשאית עד 12 טון.
אבל אם תשאלו אותי, בתור מורה נהיגה למשאית שכבר עזר לאלפי נהגים להוציא רישיון נהיגה C1 למשאית עד 12 טון, למידה והצלחה במבחן תאוריה למשאית יכולים לעזור לכם עם משהו חשוב מאין כמוהו – היא תהפוך אתכם לנהגים טובים יותר. כשמדברים על רישיון נהיגה למשאית, זה קריטי!
האם למשל ידעתם שבכל יום מתרחשות לפחות 2 תאונות דרכים שבהן מעורבת משאית? או ש- 1 מכל 4 הרוגים על הכביש היה מעורב בתאונה עם משאית, ושמשאיות מעורבות בפי שלוש יותר תאונות דרכים עם הרוגים משאר כלי הרכב?
במילים אחרות, תאונות דרכים עם משאיות בישראל הן רבות מדי וכואבות מדי. למידה לקראת מבחן תאוריה למשאית מאפשרת לתלמיד להכיר את החוקים המאפשרים נסיעה בטוחה ומהנה, וכך הוא הופך לנהג משאית זהיר ובטוח יותר. וזה לדעתי הרווח האמיתי בלמידה אמיתית לקראת תאוריה במשאית – זו הכשרה לשנים של נהיגה בטוחה, עם מינימום תקריות לא נעימות, ומקסימום הנאה מהדרך ופרנסה טובה.
סעו בכיף, סעו בטוח.
אילן אוסטרייכר, מורה נהיגה למשאית
הערה: בכתבה זו מופיעים הביטויים "רישיון ג'" או "רישיון ב'". מדובר בביטויים אשר יצא משימוש, וכעת רישיון למשאית עד 12 טון נקרא רישיון C1, ורישיון לרכב עד 3.5 טון (פרטי) נקרא "רישיון B". למען נוחות הקריאה של גולשים שעדיין משתמשים במונחים רישיון ג' ורישיון ב' הם שולבו בכתבה זו.
———–
(מאמר בלוג 10)