רבים מהאנשים שפונים אלי לשיעורי נהיגה על משאית C1 עד 12 טון כבר נוהגים על רכב פרטי. הם מתעניינים בהוצאת רישיון ג לבעלי רישיון ב, וזאת למרות שחלקם נוהגים על רכב פרטי שנים רבות, לפעמים גם עשורים. בגלל זה, כשאני מספר להם שכדי להוציא רישיון נהיגה C1 עליהם לעבור לפחות 20 שיעורים וטסט, חלקם מרימים גבה ואומרים משהו בסגנון "אילן, נהגתי מאות אלפי קילומטרים, אני מכיר את חוקי הכביש והרקורד שלי נקי. למה אני צריך 20 שיעורי נהיגה על משאית?"
כשהשיחה מגיעה למקום הזה, אני מחייך. כבר עשיתי את השיחה הזו עם מאות תלמידים שהתעניינו בהוצאת רישיון ג' לבעלי רישיון ב', ואת כולם שכנעתי ש- 20 שיעורי נהיגה על משאית לא יזיקו להם, כנראה אפילו יועילו. הנה מה שאני עונה להם…
מגבוה רואים אחרת: נהיגה על משאית זה עולם אחר
הדבר הראשון שחשוב להבין הוא שמשאית איננה מכונית פרטית, ואם אתם רוצים רישיון נהיגה C1 אתם צריכים ללמוד איך לתפעל את כלי הרכב המאסיבי הזה. נכון, יש המון דברים דומים. ולכן בתהליך הוצאת רישיון ג לבעלי רישיון ב הרבה דברים יראו מוכרים לתלמיד. אבל ברמה הפרקטית, יש המון ניואנסים שונים מרכב פרטי שחייבים לתרגל על הכביש לפני שניתן יהיה לתת רישיון נהיגה C1.
הנה דוגמה קלאסית, למשהו מאוד אינטואיטיבי ששונה בין רכב פרטי למשאית – איך לצאת מהרכב. במכונית פרטית אנחנו רגילים לסיים נהיגה, לדומם מנוע ולצאת. אבל כל מי שכבר יש לו רישיון נהיגה C1 יודע שלצאת ממשאית הוא תהליך קצת שונה, כי משאית גבוהה יותר מהכביש. המשמעות של לשלוח רגל ולצאת היא להימרח על הכביש ואף להיפצע. הדרך הנכונה לצאת ממשאית היא עם הפנים לכיוון פנים הרכב, כלומר עם הגב לכביש, להישען עם הידיים על המושב, ולרדת בזהירות על המדרגות.
גובה המשאית גם מאוד משפיע על ההיגוי. ברוב המשאיות הנהג יושב גבוה וממש מעל הגלגלים, כלומר קרוב יותר לקצה המשאית מאשר ברכב רגיל. הגובה ומיקום הנהג ברכב משפיעים מאוד על האופן שבו הרכב מגיב להיגוי. לכן כדי לקבל רישיון נהיגה C1 כדאי לבוא לטסט אחרי שעורי נהיגה על משאית שכללו תרגול במהלכו למדתם כיצד כלי הרכב מגיב להיגוי. הרי לא הייתם רוצים באמצע טסט לקבלת רישיון C1 לעלות על המדרכה פשוט כי לא הצלחתם להעריך נכון מתי יש להתחיל לסובב את ההגה לקראת הפניה? כנראה שלא.
גם האורך והמשקל של המשאית מאוד משפיעים על הנהיגה בה, וכדי להוציא רישיון C1 אתם חייבים להבין את ההשפעה של הנתונים האלו על הנהיגה. למשל, בגלל משקל המשאית מרחק הבלימה הבטוח במשאית גדול יותר מזה של רכב פרטי. בנסיעה לאחור יש לקחת בחשבון את אורך כלי הרכב או הנגרר שלו, וכמובן גם להעזר במראות הרבה יותר מאשר ברכב פרטי. המידות של המשאית משפיעות גם על נהיגה בכביש יחסית פתוח. הרי הרוחב של משאית 12 טון ממוצעת הוא 2.40 מטר, ורוחב נתיב ממוצע בישראל הוא כ- 2.80 מטרים. לרכב פרטי שרוחבו הממוצע כ- 1.75 מטר יש כמעט מטר של מרווח בתוך הנתיב (משני הכיוונים). אבל לבעלי רישיון נהיגה C1 שנוהגים במשאית יש רק כ- 20 סנטימטרים מכל צד. הם צריכים להקפיד באופן פעיל להישאר במרכז הכביש, לחשב פניות (בעיקר בכבישים עירוניים) באופן יותר מדויק, ולשים לב לנהגים שעוקפים אותם.
ניסיון שעושה את ההבדל:שיעורי נהיגה על משאית לומדים רק אצל אילן אוסטרייכר
כמו שאתם רואים, הדרישה לעבור לפחות 20 שיעורי נהיגה על משאית כדי להוציא רישיון נהיגה C1 מאוד מוצדקת. היא מאפשרת לבעלי רישיון ב שמעוניינים להוציא רישיון ג להתנסות בכלי רכב, להרגיש אותו ואת המידות שלו דרך ההגה והדוושות, וכך לרכוש ניסיון חשוב מאין כמוהו שיאפשר מעבר של טסט, וכמובן גם נסיעה בטוחה ושלווה.
בשיעורים שבהם אני עוזר לנהגים מנוסים להוציא רישיון נהיגה C1 למשאית אני מקפיד מראש להתמקד בהבדלים האלו שבין המשאית לרכב הפרטי. המטרה שלי היא לעזור לתלמידים שכבר נוהגים שנים רבות להחליף את השאננות בידע אמיתי, ולעזור להם לייצר ביטחון עצמי שמבוסס על הכרה בשוני בין כלי הרכב ופיתוח שליטה על שניהם. במידה וגם אתם מתעניינים בהוצאת רישיון ג לבעלי רישיון ב – דברו איתי ונתחיל בתהליך.
סעו בכיף, סעו בטוח.
אילן אוסטרייכר, מורה נהיגה למשאית
הערה: בכתבה זו מופיעים הביטויים "רישיון ג'" או "רישיון ב'". מדובר בביטויים אשר יצא משימוש, וכעת רישיון למשאית עד 12 טון נקרא רישיון C1, ורישיון לרכב עד 3.5 טון (פרטי) נקרא "רישיון B". למען נוחות הקריאה של גולשים שעדיין משתמשים במונחים רישיון ג' ורישיון ב' הם שולבו בכתבה זו.
———–
(מאמר בלוג 13)